Smarta lösningar för fastfrusna takproblem

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2013 15:12 CET

Snö och is på tak är en fara för både människor och fastigheter. De senaste årens stränga vintrar visar vilka problem is och snö kan ställa till med i form av snösprängningar, rasade tak och istappar.  Det är både dyrt och riskfyllt att hålla takrännor och stuprör fria från snö och is med människokraft.

Smarta Tak från Ebeco är en snösmältningsanläggning som ser till att de utsatta delarna av ditt tak hålls fria från is och snö utan att göra det dyrt eller krångligt. Systemet består av fyra komponenter som tillsammans ser till att fastighetsägare och allmänhet slipper oroa sig för takskador och fallande istappar. Alla delar i systemet är framtagna för att skapa en energieffektiv och smart helhet som är enkel för installatören att arbeta med.

Systemets huvudkomponent är värmekabeln T-18 som är både intelligent och självreglerande, vilket innebär att den endast blir varm på de ställen där det behövs. Den har en folieskärm för att vara så lättskalad som möjligt även i kalla förhållanden. Den kopplas in enkelt och rekordsnabbt med snabbkopplingen Smartlock som fungerar som skarvdosa. Hela systemet styrs med hjälp av den unika termostaten EB-Therm 800 som har fyra olika driftslägen och är DIN-monterad. Den har en lättnavigerad meny på svenska och ställs enkelt in för varje enskild anläggning. Systemet knyts ihop av en induktiv fuktgivare som ser till att systemet endast är aktivt när det behövs, för att spara ännu mer energi. Tillsammans bildar detta en driftsäker och energisparande anläggning som håller tak rena från snö och is.

–  Jag vet att installatörerna uppskattar de innovativa lösningarna i systemet, som exempelvis Smartlock, som sparar tid och gör så att de slipper skala kabel med kalla fingrar i minusgrader när de står uppe på ett tak. Enkla lösningar som gör stor nytta i händerna på en installatör, säger Anders Lager, produktchef på Ebeco.

På Ebeco har vi jobbat med värmelösningar sedan Ebbe Larsson grundade bolaget i slutet av sjuttiotalet. Genom tiderna har vi presenterat en rad innovationer som kommit att forma marknaden för värmekabel. Idag är vi ett familjeföretag som har marknadens mest kompletta sortiment av golvvärme, och värmelösningar inom fyra olika områden: inomhus, utomhus, byggnation och industrin. Med dessa kan vi råda bot på många kalla problem, allt från frostskydd av sommarstugor till effektiva system för processindustri. Värme är den röda tråden.

Kommentarer (0)