​Edenred lanserar digitalt friskvårdsbidrag och byter samtidigt namn på Rikskuponger.

Edenred har sedan uppköpet av Rikskuponger 2011 hanterat lunchförmånen för hundratusentals svenskar. Kupongerna som försvann helt 2015 har ersatts med ett betalkort från Mastercard som laddas med de anställdas lunchpengar. Kortet bidrar med över 2 miljarder kronor till restaurang- och lunchnäringen varje år.

Nu kan friskvårdsbidraget laddas på kort. Tjänsten fungerar för alla företag som vill förenkla förmånen friskvårdsbidrag, oavsett om lunchförmån är aktuellt eller inte. Om företaget däremot väljer att också ha lunchförmån via Edenred, har kortet två plånböcker och handlarens branschkod styr då från vilken plånbok beloppet ska dras. Den anställde kan hantera båda förmånerna i en och samma app och för företaget förenklas administrationen avsevärt genom den digitala kvittohanteringen. Båda tjänsterna går att lägga till i Apple Pay och Samsung Pay, i höst också i Google Pay.

Edenred fasar samtidigt ut varumärket Rikskuponger då företaget globalt nu samlar alla marknader och produkter under namnet Edenred. Det betyder att Rikskuponger framöver heter Edenred Lunchförmån och alltså kommer att kunna hanteras på samma betalkort som Edenred Friskvårdsbidrag. Utöver dessa två produkter finns för den svenska marknaden också Edenred Elevkortet och Edenred Delicard.

”Den tidigare digitaliseringen har gett oss möjlighet att utveckla nya och bättre tjänster. Mobila och kontaktlösa betalningar, en app med inlogg via Mobilt BankID och den nya lösningen för friskvårdsbidrag är alla exempel på tjänster och funktioner som kommer att bidra till att vi kan stärka vår position. Att hjälpa företag att få mer motiverade och lojala medarbetare är både utmanande och stimulerande. Om vårt erbjudande är attraktivt hjälper vi också företagen att bli det. Plus att de då ofta också blir mer lönsamma.”, säger Alf Reimers, Director of Marketing & Innovation på Edenred Sweden.