Kinan hjälper arbetssökande att hitta jobb

Idag har vi träffat Kinan Abo Ammar som arbetar som handledare (jobbcoach) inom Stöd och matchning i Göteborg. Många undrar vad Stöd och matchning är så vi passade på att ställa lite frågor till honom.

Hej Kinan, vad är Stöd och matchning?

– Stöd och matchning är en tjänst för arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen, där vi matchar personers kompetens mot jobb.

Många av dina deltagare kommer snabbt in på arbetsmarknaden. Hur gör du?

– Jag börjar alltid med att kartlägga deltagarens färdigheter. Jag säkerställer att de har ett CV och personligt brev som beskriver deras kompetenser och erfarenhet på rätt och professionellt sätt. Sen försöker jag matcha dem mot det arbete som de önskar genom de arbetsgivarkontakter som vi har på Eductus.

Hur ser din bakgrund ut?

– Jag kommer ursprungligen ifrån Syrien. 2009 gick flyttlasset till Cypern och där bodde jag i fem år. Under tiden på Cypern utbildade jag mig inom turism. Samtidigt arbetade jag i hotell- och restaurangbranschen på olika positioner, t ex evenemangskoordinator och restaurangchef. 2014 flyttade jag till Sverige. Här har jag arbetat som utbildare och handledare (jobbcoach) för arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen.

Vilka språk talar du?

– Jag talar arabiska, engelska och svenska.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det roligaste med mitt jobb är att stötta och hjälpa mina deltagare till arbete och egen försörjning. Det finns inget roligare än när jag fått vara med och påverka personers resa till ett nytt jobb. Glädjen och tacksamheten som uppstår mellan arbetsgivare och kandidat när det blir en lyckad matchning – det är stort!

Vilka är dina tre bästa tips till personer som söker arbete?

1. Sätt upp en strategi för jobbsökandet.
  2. Leta efter dolda jobb.
  3. Skapa nätverk.

Hur gör man om man vill gå på Stöd och matchning?

– Man måste vara arbetssökande och inskriven på Arbetsförmedlingen. Om det låter intressant ska man prata med sin handläggare på Arbetsförmedlingen och säga att man vill gå på Stöd och matchning hos Eductus. Det är din handläggare som bestämmer om du får gå.

Ni har tre stjärnor i betyg på Stöd och matchning i Göteborg, vad betyder det?

– Arbetsförmedlingen betygssätter alla företag som jobbar med Stöd och matchning på en skala från en till tre stjärnor. De som fått ut flest deltagare i jobb får tre stjärnor. Vi gör ett bra jobb, många deltagare får jobb och därför har vi fått högsta betyg.

Och till sist, hur kan man nå dig om man vill ställa fler frågor?

– Det är bara att kontakta mig. Ring på 031-50 69 53 eller 0724-51 93 06 eller maila på kinan.aboammar@eductus.se.