Seminarium hos somaliska föreningen i Hammarkullen

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2010 21:10 CEST

Eductus i Göteborg hade på lördagen ett seminarium på temat Integration via arbete för representanter och intresserade personer från flera somaliska föreningar i Hammarkullen, Göteborg.

Seminariet handlade om hur arbetsmarknaden fungerar, var arbetsgivarna finns, vad de behöver och hur de tänker. Vi berättade om hur kommande pensionsavgångar kommer leda till arbetskraftsbrist. Det är oerhört viktigt för Sverige att vi tar tillvara den kompetens och den kraft som invandrare tillför.

Låt inte fördomarna besegra dig

Anna Svensson, Petter Carolusson, Diako Sheikh Aghaei och Senada Ljutic från Eductus berättade om hur jobbcoachning fungerar, vilka andra åtgärder som finns, till exempel yrkeskompetensbedömnig och Svenska för invandrare med inbyggd praktik. Senada Lutic berätta om sin egen integrationsresa.  Hon poängterade att invandrares värsta fiende är när tanken att "jag kommer aldrig få jobb för jag är invandrare" slår rot. När man möts av fördomar gäller det att tänka att det är synd om den människan som tycker så, inte om mig.

Seminariet följdes upp några dagar senare, då flera av deltagarna ville ha mer information. Många hade varit arbetslösa länge och kände sig nu inspirerade att pröva nya grepp för att lyckas ta sig in på arbetsmarknaden.

Eductus hjälper privatpersoner, företag och organisationer och är experter på matchning, rekrytering, integration, omställning, arbetslivsinriktad rehabilitering och vuxenutbildning. Vi finns på 43 orter i Sverige. www.eductus.se

Vi är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildningsföretag. Se www.academedia.se

Kommentarer (0)