Unikt filmprojekt ger nya möjligheter för integration

Att språket är nyckeln till en lyckad integration är välkänt och det var med det som utgångspunkt som projektet ”Filmtegration” startades. Projektet, som initierades av C More, går ut på att nyanlända genom filmens värld får lära känna det svenska språket och ta del av den svenska kulturen. För att ta fram ett bra utbildningsmaterial till varje film har C More valt att samarbeta med utbildningsföretaget Eductus som har lång erfarenhet av att utbilda i svenska för invandrare (sfi). Filmtegration kommer att vara gratis för alla som arbetar med sfi.

- Film är ett bra sätt att lära sig språket snabbare, se bara på hur bra svenskar är på engelska och hur mycket engelskspråkig film vi tittar på. På samma sätt är svensk film en fantastisk resurs för nyanlända. Film kan dessutom berätta om Sverige på ett sätt som en lärobok aldrig kan göra, säger Britt Lewis, sfi-lärare på Eductus.

Inom ramen för Filmtegration görs sex svenska filmklassiker tillgängliga och kan användas för sfi-undervisning, något som tidigare varit svårt på grund av rättigheter och kostnader.

- C More har mest svenskt innehåll av alla streamingtjänster och letar alltid efter nya sätt att göra det relevant för fler. Vi är inte experter på integration eller pedagogik, men vi kan arbeta tillsammans med pedagoger för att ge svensk film en viktigare roll i att hjälpa nyanlända att förstå och bli en del av det svenska samhället, säger Manfred Aronsson, VD på C More.

För varje film finns också ett utbildningsmaterial som bl.a. innehåller övningar och diskussionsfrågor länkade till utvalda klipp från filmerna. Det finns också stöd och uppslag till lärare för planering av lektioner och uppgifter. Materialet är utvecklat i samarbete med pedagoger från Eductus.

- Vi har lagt mycket tid för att materialet ska bli så språk- och kunskapsutvecklande för eleverna som möjligt. Resultatet har blivit ett lärarmaterial med pedagogiska övningar till varje film. Läraren ska kunna arbeta förberedande inför filmen och med hjälp av efter-materialet kunna använda filmen som en resurs i lärandet, säger Lena Thornéus, projektledare och ansvarig för Filmtegration på Eductus.

Utbildningsmaterial och filmer har testats på Eductus elever i Nacka och Avesta.

- I filmerna får eleverna uppleva mer autentiskt språkbruk, med slang och uttryck som sällan finns i grammatikövningar men som finns i samhället. Dessutom hjälper filmerna oss att närma oss samtal i klassrummet som annars är svåra att komma åt – till exempel jämställdhet eller svenskars förhållande till allt från tvättstugan, alkohol eller vädret, säger Anna-Lena Helgesson, sfi-lärare på Eductus.

– Det har fungerat väldigt bra och eleverna har reagerat med både skratt, gråt och igenkänning. Filmerna har skapat ett stort engagemang och lett till många diskussioner om olika samhällsfrågor, berättar Britt Lewis.

Från och med 13 september kommer Filmtegration att finnas tillgänglig gratis för alla som arbetar med sfi-undervisning – såväl kommunala som privata aktörer och studieförbund. Plattformen är en specialanpassad version av C Mores streamingtjänst, där lärare kan logga in och använda filmerna i undervisningen. Filmtegration kommer till en början innehålla sex svenska filmklassiker som är utvalda av ett advisory board bestående av bl.a. Anna Serner (VD Filminstitutet),
Lena Thorneus (Projektledare Eductus) och Colin Nutley (Regissör). Filmerna kan visas med text på svenska eller arabiska.

Filmerna är Sällskapsresan, Så som i himmelen, Mitt liv som hund, Adam & Eva, Black jack och Grabben i graven bredvid.

Kontaktperson

Lisa Moll Börjesson, Marknadsansvarig Eductus, T: 0703-41 17 16, E: lisa.moll@eductus.se

Malin Lindborn, Projektledare Filmtegration, C More, T: 0735-33 17 70, E: malin.lindborn@cmore.se

Länkar:

Om Filmtegration:

Filmtegration är initierat av C More med syftet att använda svensk film för att göra det enklare och roligare för nyanlända svenskar att lära sig språket och kulturen.

Från den 13 september finns Filmtegration tillgängligt gratis för alla som arbetar med SFI-undervisning.

Filmtegration har ett advisory board bestående av Anna Serner (VD Filminstitutet), Cicci Renström Suurna (Filmkritiker), Colin Nutley (Regissör), Lisa Aschan (Regissör), Lena Thornéus (Projektledare, Eductus), Jussi Koreila (Enhetschef sfi, Stockholms Stad), Pernilla Lagergren (Enhetschef sfi, Medborgarskolan) och Maria Nobel (Informationsverige.se).

Om EductusEductus grundades 1991 och är idag ett av Sveriges största företag inom vuxenutbildning. Vi har ca 600 anställda och finns på 70 orter runt om i Sverige. Vi erbjuder bland annat yrkessvenska, komvux, sfi och yrkesutbildning. Vi tror på alla människors lika värde och vill bidra till ett bättre Sverige. Vi ingår i Academedia, norra Europas största utbildningsföretag.