Vår kameltränare Ali syns världen över

Eva Noble, Eductus. Alis lärare i Yrkessvenska för kamelskötare

Från SVT:s Värmlandsnytt till Reuters, hela världen vill veta mer om Ali.

Yrkessvenska jobbar vi ofta med. Men oftast är det för målare, vårdpersonal och andra, lite vanligare yrken i sitt hemland som behöver lära sig branschsvenska för att kunna utföra jobbet i Sverige. När vi skulle hjälpa Ali Abdullahi Hassan att kunna prata svenska med sin arbetsgivare fick vi för första gången utforma kursen Yrkessvenska för kameltränare.

Speciella krav på yrkessvenska

Det är Eva Noble på Eductus i Örebro som är den svenskalärare som ansvarar för Yrkessvenska för kamelskötare.

– Yrkessvenskan börjar med att vi går kartlägger hur språketbehovet ser ut. Eftersom Ali jobbar deltid som kameltränare läggs schemat efter hans arbetstider. Yrkessvenskan för hans del handlar dels om att utöka ordförrådet så att han kan de ord som har med kameler och djurskötsel att göra, dels att träna på de ord och uttryck man använder på just hans arbetsplats, förklarar Eva Noble.

Somalisk kultur ger nya affärsidéer i urskogen

Ingrid Haglund driver turist- och konferensverksamhet på gården Gamla Viker utanför Nora i Bergslagen. Kamelerna skaffade hon och hennes man som ett trivsamt sätt att hålla landskapet öppet runt 1700-talsgårdarna. Men kamelerna var bångstyriga och hon hade börjat misströsta när hon fick nys om en arbetssökande kameltränaren.

–Jag trodde inte det var sant! Och ännu gladare blev jag när jag märkte att Ali från första dagen hade fantastisk pli på Kalle, Anna och Karlsson, som kamelerna heter. Nu har vi kommit på att våra gamla bagarstugor passar utmärkt för att baka somaliskt bröd. Och Ali har snickrat bärarlådor till kamelerna så vi kan rida ut med våra konferensgäster på kameler ut i de djupa urskogarna i bergslagen, säger Inger Haglund.

Media från hela världen

Första inslaget om Ali var i Expressen i höstas. Sedan dess har journalisterna mer eller mindre stått på kö hos Inger och Ali. Reuters har sänt inslaget över hela världen, likaså CNN. I princip alla svenska tv- och radiokanaler har varit här och en rad tidningar. Ali tycker det är kul att släkten i Somalia har kunnat se honom och Inger hoppas förstås på nya turistgrupper.

• yrkessvenska
  • kamelskötare
  • kameltränare
  • svenska för invandrare