​Så bygger du om restaurangen på fem minuter

Med enklare teknik, tåligare material och smidigare lösningar kan du bygga om din restauranglokal i ett nafs. Edvardssons i Bredbyn har utnyttjat tekniken från sitt smidiga täckgolv och överfört till möbeldesign.
– Du kan helt enkelt få in fler personer på samma yta och fokusera på din verksamhet istället för att skruva i bordsskivor, säger Svenna Strandberg, sälj- och marknadschef på Edvardssons i Bredbyn.

Snickeriföretaget Edvardssons i Bredbyn levererar bland annat täckgolv till företag som håller event i till exempel hockeyhallar, där isen eller rinken på ett snabbt och enkelt sätt ska kunna täckas över med isolerat eller oisolerat trägolv. De producerar golvskivorna i stark plywood gjord av björk, som håller i flera år, samt att de har utvecklat en typ av nylonlist så att golvblocken på ett snabbt och enkelt sätt ska kunna sättas ihop i varandra. Nylonlisten förhindrar också att träet sväller om gästerna spiller dryck på golvet, vilket förenklar arbetet när golvet ska monteras bort.

Så småningom upptäckte de att tekniken de skapat även kunde användas till möbler, varpå de tog fram det flexibla bordssystemet Crescendo System, möbler särskilt framtagna för restauranger, konferenser och event. De skapade i och med det även ett nytt beslag som bordskivorna sätts ihop med.
– Vi fick i uppdrag att bygga ut ett konferensrum och tog helt idén från golven och överförde till att skapa konferensbord. Utfallet blev att de som höll i konferensen kunde få in betydligt mer folk på samma yta eftersom det går att sitta vid och utnyttja skarvarna, vilket ofta inte går om man har bord med vanliga iläggsskivor, säger Svenna Strandberg.

Platsbrist, otympliga bordsskivor och tidskrävande skruvningar är en stor anledning till att personalen på många restauranger, hotell och konferensanläggningar våndas när de väntas få många gäster. Edvardssons system går ut på att, istället för att skjuta ihop flera bord, fylls tomrummet mellan borden med en skiva som varken kräver skruvar eller dyrbar tid. Gästerna kan fyllas på, utan att lokalen upplevs trängre. Och eftersom det går att få in fler gäster är denna lösning dessutom effektiv när det kommer till att skapa ökade intäkter.

En som använder Edvardssons Crescendo System, är krögaren och den forne skidåkaren Stig Strand, som ville ha bättre kvalitet och mer lättarbetade möbler i sin restaurang Trolltunet & Hemavan.
– Vi ville ha mångsidighet i möblerna och praktiska stolar som går att stapla. Eftersom vi har en liten anläggning var det också viktigt att möblerna inte upptog för mycket utrymme. Edvardssons möbler är smidiga, går snabbt att justera och framför allt; gästerna uppskattar verkligen de sköna stolarna, säger Stig Strand.

• Västra Götaland

Edvardssons i Bredbyn AB grundades 1947. Sedan dess har företaget gått från sågverk till special- och möbelsnickeri samt emballageleverantör. De produkter som rönt störst uppmärksamhet på marknaden de senaste åren är Crescendo System, som är flexibla, högkvalitatibla möbler för offentlig miljö. Edvardssons engagerade personal med bred kompetens gör alltid en bra insats för kunden.

Svenna Strandberg

Presskontakt Sälj-/marknadschef 0661-65 40 51