GIPS RECYCLING AB delar ut miljödiplom till Eskilstuna Energi och Miljö

Imorgon överlämnar Gips Recycling sitt miljödiplom till Eskilstuna Energi och Miljö för att uppnått målet med att återvinna ett visst antal ton gips, och för uppnådda inbesparingar av koldioxid.

Sedan 2009 har EEM aktivt sorterat, hanterat och bearbetat gips för återvinning hos Gips Recycling AB i Bålsta. Det är ett stort steg i miljörätt rikting för EEM och ett naturligt steg då vi 2008/2009 beslutade att stänga deponin. EEM levererar cirka 500 ton gips/år för återvinning. Materialet kommer från verksamhetsrampen, företagskunder, hushåll och mobila återvinningsstationer. De mobila återvinningsstationerna som EEM ställer ut 2 ggr/år, både centralt och på landsbygden, är till för att vara ett smidigt komplement till för dem som har långt till Lilla Nyby.

Det är stora mängder gips EEM hanterar och idag har vi möjlighet att materialåtervinna detta, förr var det otänkbart och gipset hamnade tyvärr på deponi. Miljön är den stora vinnaren i gipsåtervinning då det även påverkar mängden koldioxidutsläpp.

Tid: 13.00

Plats: Lilla Nyby Eskilstuna