​​Framtidsvisioner från ReTuna gästar Multeum i Strängnäs

Ett långbord där vem som helst kan slå sig ner och ha picknick, utomhusduschar till hemlösa och en kokong att avskärma sig i. Det är några av de projekt som skapats av årets elever från Recycle Design – återbruk på Eskilstuna Folkhögskola. Tanken är att göra våra städer mer lättillgängliga, hållbara och inbjudande. Nu ställs idéerna ut på Kulturhuset Multeum i Strängnäs.

Under de sista fem veckorna av sin utbildning har elever på Eskilstuna folk­högskolas kurs Recycle Design – återbruk, som har sina lokaler på ReTuna Återbruksgalleria, undersökt det offentliga, icke-kommersiella rummet.

• Bland elevernas förslag finns en stor dos funktionalitet och tillgänglighet. I början av projektet diskuterade vi vem som får ta plats i det offentliga rummet. Vem känner sig välkommen? säger Anna-Maria Hilborn, lärare på Recycle Design – Återbruk.

Flera av eleverna har skapat samlingsplatser som är gratis att vistas på. Bland annat ett långbord där tanken är att vem som helst ska kunna slå sig ner, äta picknick och umgås med människor de inte träffat förut. I mitten av långbordet finns kärl för avfallssortering.

• Flera av idéerna handlar om att man ska få vara medborgare och människa, inte bara konsument. Många av våra offentliga rum är ju annars kommersiella, säger Anna-Maria Hilborn.

Elevernas projekt finns att se på Multeum i Strängnäs till och med den 12 augusti. Utställningen invigs med en vernissage fredagen den 9 juni kl. 15.00-17.00.

Fakta/ReTuna Återbruksgalleria i Eskilstuna

ReTuna är världens första återbruksgalleria. Den invigdes i augusti 2015. Här shoppar gästerna på ett helt nytt, klimatsmart sätt. Men ReTuna är mer än en handelsplats. Ambitionen är även att vara en folkbildare. Här anordnas events, workshops, föreläsningar, temadagar – allt med anknytning till hållbarhet. Eskilstuna Folkhögskola bedriver sin ettåriga utbildning ”Recycle Design – Återbruk” i lokalerna. ReTuna ägs och drivs av Eskilstuna Energi och Miljö.

För ytterligare information, kontakta:

Anna-Maria Hilborn, lärare Recycle Design – återbruk, Eskilstuna Folkhögskola.

Telefon: 070-318 53 91.