Kjell Andersson blir ny vd för Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Kjell Andersson ny vd för Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö

Måndagen den 16 mars tillträder Kjell Andersson som vd för Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö, ESEM.

Vi är mycket nöjda med rekryteringen. Energi- och miljösektorn är just nu inne i en stor förändringsprocess. Styrelsen är samstämmig gällande att Kjell Andersson är rätt person att leda bolaget framåt, säger Lars-Göran Hammarberg, styrelseordförande för ESEM.

Kjell Andersson har sedan oktober 2019 varit tillförordnad vd för ESEM. Innan dess var han elnätschef inom ESEM.

- Kjell är en engagerad ledare som är väl insatt i verksamhetens och branschens utmaningar. Han är lösningsorienterad och tydlig i sin kommunikation, säger Lars-Göran Hammarberg.

ESEM är det gemensamma driftbolaget som har ansvar för att driva och utveckla Eskilstuna Energi och Miljös samt SEVABs verksamheter och anläggningar.

- Jag uppskattar bredden på verksamheten inom våra bolag. ESEMs affärsidé är att vara det ledande energi- och miljötjänsteföretaget. För att möta omvärldens, ägarnas och kundernas krav behöver vi göra stora investeringar, vidareutveckla bolaget samt skapa en ännu starkare lönsamhet, säger Kjell Andersson.

Kort om ESEM

ESEM ägs av EEM och SEVAB, som i sin tur ägs av Eskilstuna Kommunföretag respektive Strängnäs kommun. Sedan ESEM startades 2014 är alla medarbetare anställda i bolaget och allt arbete som våra cirka 500 medarbetare utför, sker på uppdrag av EEM och SEVAB.

Lars-Göran Hammarberg, styrelseordförande Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö,

070-321 43 44.

Kjell Andersson, vd, 016-10 65 01.

Tommy Malm, kommundirektör, 016-710 20 40.