Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria.

Stilsäker Hållbarhetsfestival i ReTuna Återbruksgalleria

Hur skapar vi hållbar inredning och design? På en massa olika sätt! Lördagen den 7 mars är det dags för årets Hållbarhetsfestival i ReTuna Återbruksgalleria. Välkommen till en dag full av inspiration och hållbar shopping.

- Temat för årets Hållbarhetsfestival är hållbar inredning och design. Under festivalen fyller vi huset med utställare, experter och försäljare inom området. I år hålls festivalen i samarbete med Svensk Form Örebro, säger Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria.

Som besökare kan du bland annat spana in verk signerade av studenterna från Recycle Design. Dagen bjuder även på föreläsningar och panelsamtal med experter.

- En av höjdpunkterna blir när vinnaren i tävlingen Omformera utses. Alla tävlanden ställer ut sina tävlingsbidrag som bedöms utifrån fyra kriterier: hållbarhet, design, säljbarhet, skalningspotential, säger Sofia Bystedt.

Konstnären Markus Wetzel öppnar för första gången upp sin arbetsyta för publik och förklarar sitt pågående projekt "What is part of the last collection“. Han presenterar även tidigare projekt och delar med sig av sina tankar om upcycling/återvinning och konst.

Program:

Kl. 11: Studio Sanjaki berättar hur man klär om en möbel i textil.

Kl 12: ReTuna Design ger tips om hur de arbetar med att renovera möbler.

Kl 13: ReModa visar hur det ser ut bakom kulisserna i butiken.

Kl 14: Vinnaren i tävlingen Omformera utses! Hen får möjlighet att ha en pop-up-butik på ReTuna i ett år. I juryn sitter Marie-Louise Hellgren (formgivare), Mats Widbom (vd Svensk Form), Anna Bergström (återbrukskonsult) och Stefan Nilsson ("Trend-Stefan").

För mer information, kontakta:

Sofia Bystedt, centrumledare, 016-10 64 27.

ReTuna drivs av Eskilstuna Energi och Miljö

ReTuna Återbruksgalleria och Retuna Återvinningscentral drivs av det kommunägda bolaget Eskilstuna Energi och Miljö, EEM.

EEM är ett kommunalt bolag som har i uppdrag att bedriva konkurrenskraftiga verksamheter inom energi- och miljöområdet. EEM ska leverera optimal nytta till kunder och invånare – med minimal miljöpåverkan. Målet är att vara ett föredöme och en inspirationskälla inom energi och miljö, samt skapa hållbar samhällsnytta för nuvarande och kommande generationer.