VA-chefen: ”Vi måste alla tänka på hur vi använder vårt dricksvatten”

Låga grundvattennivåer, sparsamt med nederbörd och erfarenheter från förra årets extremvarma sommar. Sammantaget gör detta att vi redan nu vill påminna om att alla måste hjälpas åt med att använda vattnet smart.

God tillgång till rent dricksvatten är en självklarhet för alla som är anslutna till kommunalt vatten i Eskilstuna och Strängnäs kommun.

- Vi är lyckligt lottade som har bra förutsättningar, eftersom vi använder i huvudsak ytvatten från Hjälmaren och Mälaren för produktion av dricksvatten. Vi är med andra ord inte lika sårbara som många andra kommuner är vid låga grundvattennivåer, säger Admir Ibrisevic, VA-chef på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Han förklarar hur merparten av dricksvattenproduktionen i både Eskilstuna och Strängnäs kommun går till.

- Råvatten, det vill säga vatten som används för att producera dricksvatten i vattenverken, kan antingen tas från yt- eller grundvatten. Mestadels produceras vårt dricksvatten i Eskilstuna och Strängnäs av ytvatten. I Eskilstunas största vattenverk pumpas ytvatten upp till en ås där det filtreras genom sand- och jordlager. På så sätt renas vattnet och man skapar grundvatten - precis som i naturen men i en mer kontrollerad process. Vattnet behandlas sedan ytterligare i vattenverket och kontrolleras noggrant enligt Livsmedelsverkets krav. I Strängnäs köper vi dricksvattnet från Stockholm Vatten och Avfall som tar ytvatten från Mälaren.

De vattenverk som inte har tillgång till en naturlig ås är beroende av det grundvatten som finns tillgängligt för sin dricksvattenproduktion. Därför ökar risken för vattenbrist där, när grundvattennivåerna är låga.

- Så är fallet i exempelvis Bälgviken i Eskilstuna där vi delvis använder grundvatten i vår dricksvattenproduktion. Förra året ledde det till ett längre bevattningsförbud i de områden som försörjs av vattenverket där. Även i Alberga och Ärla använder vi naturligt bildat grundvatten för produktion av dricksvatten.

Förra årets värmebölja tog fart redan i maj. Då sköt vattenförbrukningen i höjden.

- När alla ville duscha, vattna gräsmattan och fylla pooler gav det effekttoppar som ställde till problem då vi inte hann producera och distribuera dricksvatten i den omfattning det förbrukades, förklarar Admir Ibrisevic.

Eskilstuna Energi och Miljö är VA-huvudman i Eskilstuna kommun och SEVAB är VA-huvudman i Strängnäs kommun.

- Det är vårt uppdrag att leverera kvalitetssäkrat vatten för hushållsändamål till anslutna fastigheter. Dock ingår inte i vårt uppdrag att tillhandahålla vatten- och avloppstjänster utöver det som krävs för hushållets normala behov vad gäller såväl kvalitet som kvantitet. Vi kan inte garantera att ett visst vattentryck alltid upprätthålls eller att en viss vattenmängd alltid kan levereras. När naturen dessutom ställer oss inför sådana prövningar är det våra vanor och beteenden som vi kan påverka, säger Admir Ibrisevic.

Vid begränsad vattentillgång är alla inom VA-kollektivet skyldiga att minska sin vattenförbrukning efter de anvisningar som huvudmannen lämnar.

- Vi måste alla tänka på hur vi använder vårt dricksvatten. För att undvika bevattningsförbud är det nödvändigt att alla minskar på den onödiga vattenanvändningen. Det är inte bara nu det gäller. Goda vattenvanor är viktigt året runt.

Tips för att använda vattnet smart:

• Duscha istället för att bada och stäng av vattnet när du tvålar/schamponerar dig.
  • Stäng av vattnet medan du borstar tänderna.
  • Kör fulla disk- och tvättmaskiner.
  • Ställ en tillbringare i kylen så slipper du låta kranen rinna för att vattnet ska bli kallt.
  • Samla regnvatten i en tunna under stupröret, använd det uppsamlade vattnet för bevattning i trädgården.

Bra att veta:

• En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på 20 minuter.
  • Ett fyllt badkar motsvarar 150 liter vatten. En dusch på 3 minuter motsvarar 36 liter.
  • Om en familj på fyra personer stänger av kranen medan de borstar sina tänder sparar de tillsammans 100 liter vatten på en dag.

För ytterligare information kontakta: Admir Ibrisevic, chef Vatten och avlopp, 016-10 67 00.