Jakten på framtidens kontor började för 130 år sedan

Nyhet   •   Feb 15, 2016 12:02 CET

Debattens vågor går allt högre kring hur en bra arbetsplats ska se ut och fungera.

Vi som jobbat med framtidens kontor i 130 år är glada för det växande intresset. På möbelmässan i Stockholm den 9-13 februari 2016 visade EFG massor av moderna och smarta möbler för inredning av dagens och morgondagens kontorsmiljöer.

År 1885 tillverkade vi vår första möbel, en enkel men välbyggd pinnstol. I dag är vi ett av Europas ledande möbel- och inredningsföretag. Vi är stolta över vår långa erfarenhet och kunskap. Men vi är också ödmjuka och nyfikna. Vilka behov och krav ska våra möbler fylla i morgondagens kontorsmiljöer?

Med dagens snabba förändringstakt är våra lösningar och produkter mer relevanta än någonsin tidigare. Bokstavligen varje dag möblerar EFG ett nytt kontor som matchar de behov och drömmar som formulerats av våra kunder och deras medarbetare.

-Alla inredningslösningar vi tar fram är resultatet av att vi lyssnat på de enskilda individerna och vad de behöver för att kunna göra så bra ifrån sig som möjligt. Det är grunden till hela vår affärsfilosofi, säger Marcus Westdahl, koncernchef för EFG European Furniture Group.

Fel inredning kan ha förödande effekt på företagens allmänna prestationsförmåga och lönsamhet. När inredningen anpassas efter hur man faktiskt arbetar med olika uppgifter och aktiviteter ökar både arbetsglädje och effektivitet. Produktiviteten stiger och ekonomin följer med uppåt.

Det handlar bland annat om att integrera teknik i inredning på nya sätt som leder till en hälsosammare dag på jobbet, och som praktiskt organiserar arbetet. Vid individuella arbetsplatser sker det i form av nya smarta tillbehör och för kontoret som helhet genom t.ex. intelligenta bokningssystem för delade arbetsplatser. Smarta lösningar skapar utrymme även i mindre lokaler. Platseffektiva inredningar gör plats för fler människor och arbetsytor utan att lokalen känns överfull och trång.

En annan stor och växande fråga handlar om kontorens ljudklimat. Vårt senaste bidrag heter EFG Surround, ett system där man bygger ”rum i rummet” och skapar yteffektiva arbetsytor för både individuellt arbete och för kreativa möten där ingen störs.

-Det finns specifika produkter för ljudabsorbering, men vi menar att nästan alla möbler kan bidra till ljuddämpning och en god akustik, säger Marianne Dahl som är design- och produktutvecklingsansvarig hos EFG.

EFG:s unikt flexibla sortiment rymmer mer än 3 500 standardprodukter med människan i fokus - möbler som är estetiska, funktionella, hållbara, innovativa och anpassningsbara. Vår design- och modellverkstad kan ta fram specialanpassade möbler, och vi är vidöppna för våra kunders egna idéer. Vi hjälper till med att få allt på plats, installerat, städat och klart. Med personlig service och en kundtjänst i världsklass sköter vi service och support på bästa sätt.

Avslutningsvis erbjuder vi tjänsten EFG Reuse i inredningsprojekt. Det innebär att vi inventerar de möbler som blir över när en kund bestämt sig för att köpa nytt. Först tittar vi på vad som kan säljas och användas av någon annan. Sedan skänker vi i kundens namn till behövande, oftast ideella organisationer. Det som eventuellt blir kvar källsorterar vi och skickar till återvinning. När allt är klart får kunden en rapport som redovisar ekonomisk besparing och vart produkter och material tagit vägen. Cirkeln är sluten.

Vill du se och veta mer om framtidens kontor och arbetsplats? Välkommen att besöka någon av våra utställningar.

Med drygt 450 medarbetare skapar EFG arbetsplatserna där framtidens medarbetare vill vara och växa. Vi levererar inredningslösningar över hela världen. Våra rötter finns i den svenska möbelindustrins hjärta i Småland. Huvudkontoret ligger i Sverige, och vi har dotterbolag i hela Norden och Storbritannien samt ett nätverk av återförsäljare och distributörer i Europa, Mellanöstern och Japan.
Kontaktuppgifter:

Marcus Westdahl, CEO