Jonas nya sofflösning gör EFG Create ännu smartare

Nyhet   •   Feb 15, 2016 12:10 CET

Jonas nya sofflösning gör EFG Create ännu smartare

Debuten som designer för EFG blev succé direkt, med superflexibla förvaringssystemet Create. På årets möbelmässa lanseras soffan med samma namn – en elegant, lättplacerad och komfortabel sittplats för arbete, möten eller mat i moderna kontorsmiljöer.

-Create är skapad i handfast samarbete mellan mig och EFG. Jag går igång av att jobba så nära tillverkaren som möjligt, säger Jonas Forsman som nu är inne på sitt tredje år med EFG European Furniture Group.

Det enklaste sättet att beskriva Jonas syn på design är att låta Marcel Wanders göra det. Så här sa den holländske mästaren i tidskriften Frame förra året:

”It makes sense to work on smart, functional objects with new features. That’s how he thinks. It’s what he wakes up for in the morning. He wants to have smart ideas – not just make something beautiful.”

Jonas är 35 år gammal och firar redan tioårsjubileum som professionell designer. Efter utbildning i teknisk design på Chalmers fick han en flygande start på yrkeskarriären, och har blivit både berest och omskriven. Stolen Arc och lampan Parasol är produkter som fått spridning över hela designvärlden med sin geniala enkelhet.

”Vi har ett ganska enkelt formspråk, ett slags bondförnuft som jag tror har med det gamla bondesamhället att göra. Det ligger lite i vårt kulturarv”, sa Jonas i Smålandsposten då han blivit representerad på Nationalmuseums utställning Utvald design i Stockholm 2015.

Samma ödmjukt resultatinriktade synsätt präglar hans samarbete med EFG, som är fjärran från bilden av designern som det solitära geniet med ritningar huggna i sten. Jonas vill samarbeta för kundens och slutanvändarens bästa. Att hitta lösningar på ett konkret behov och få saker att fungera är en tydlig drivkraft i hans skapande.

-Jag vill inte bara rita idéer fritt ur luften, det måste finnas en praktisk förankring. Framförallt ska det gå att tillverka på ett bra sätt. Min design är realistisk men tänjer samtidigt på gränserna så mycket det går, säger Jonas som med soffan Create levererar sitt andra stora projekt för EFG.

Soffan är designad för att synka med det smarta modulsystemet som är basen för Create-serien, och kan enkelt byggas ihop med förvaringsmoduler samtidigt som den fungerar lika bra på egen hand. I arbetet med soffan har Jonas ägnat särskild uppmärksamhet åt klädseln, och på detaljnivå diskuterat direkt med tapetsören för att hitta rätt sömmar och vinklar.

-Jag ville ha tyget i så få delar som möjligt, men också att de få sömmar som krävs ska fungera som en dekoration av soffan. En till synes enkel detalj som blivit genomgående tema i produkten, förklarar Jonas.

Marianne Dahl är produktutvecklingschef på EFG European Furniture Group och mycket glad över att ha Jonas Forsman i sitt team.

-Jonas är väldigt lätt och prestigelös att jobba med, och jag är övertygad om att vi bara är i början av ett långt och givande samarbete med många fina produkter för framtidens kontor.

Soffan Create förhandsvisas i EFG:s monter A37:20 på Stockholm Furniture Fair.

Ur Jonas Forsmans egen beskrivning av soffan Create:

Trots de kompakta dimensionerna och den visuella lättheten sitter man riktigt bra och bekvämt i den. Utåt sett är den strikt och rak, medan den mot brukaren bullar upp sig och inbjuder till användning. Den raka baksidan på ryggen gör den enkel att möblera mot vägg eller mot skärmar och förvaringsmöbler.

Soffsystemet är speciellt anpassat för att passa med måtten till EFG Create. En tvåsits-soffa är lika bred som tre små förvaringsmoduler eller två mellanstora. Detta skapar spännande möjligheter att bygga upp landskap med både sittytor och förvaring tätt sammanlänkade. Soffan är sammansatt av en bas i metall och en stoppad sittdel. Basen kan även hålla bordsskiva, armstöd eller Create förvaringsmoduler. De olika byggklossarna i Create-systemet ger tillsammans massor av kombinationsmöjligheter.

För mer information:

Jonas Forsman, designer: info@jonasforsman.se +46.703060664