Miljön största vinnaren när EFG hjälpte Ericsson hjälpa Röda Korset

Nyhet   •   Feb 15, 2016 12:15 CET

Miljösmarta tjänsten EFG Reuse introducerades på förra årets möbelmässa i Stockholm, som ett konkret sätt att minska resursslöseri i samband med kontorsinredning.

Idag, ett år senare, är EFG Reuse ett eget varumärke med dokumenterad framgång. Ett färskt exempel är berättelsen om hur Röda Korset fick 175 fina arbetsplatser till skänks av Ericsson – tack vare EFG Reuse som effektiv mellanhand.

Idén med EFG Reuse är precis så enkelt smart som mycket måste vara i kampen mot klimathot och miljöförstöring. Grundtanken är att spara istället för att slösa genom att förlänga livslängden på kontorsmöbler.

Kontorens inredning blir allt viktigare för att stärka företags image och öka medarbetarnas trivsel och prestation, samtidigt som man vill omsätta hållbarhets- och miljöfrågorna i konkret handling. Tjänsten EFG Reuse är en integrerad del av arbetet med att skapa effektiva och hållbara lösningar.

Kedjan ser ut så här: först inventeras de produkter som blivit över när ett kontor köper ny inredning. Vad kan säljas och användas av någon annan? Sedan skänks - i givarens namn – möblerna oftast till ideella organisationer, varefter resten källsorteras och skickas till återvinning. Slutprodukten är en rapport som redovisar ekonomisk besparing och vart alla produkter och material tagit vägen.

När Ericsson hade ett överskott av kontorsinredning uppstod möjligheten att hjälpa Röda Korset lyfta kvaliteten på sitt kontor på Hornsgatan. Med Pelle Halling som projektledare samordnade EFG Reuse hela transaktionen, från moodboards och layout till transporter och uppföljning.

-Från början hade Röda Korset tänkt köpa nya bordsskivor och montera på gamla stativ. Sånt blir aldrig särskilt bra, så jag tog kontakt med Ericsson för att hitta en bättre lösning, berättar Pelle Halling som är Sveriges pionjär inom återbruk och recycling av kontorsmöbler och mannen bakom EFG:s satsning på området.

Ericsson nappade, och i slutändan har nu Röda Korset fått 175 fräscha arbetsplatser med höj- och sänkbara bord och ljudabsorbenter, utan att betala en krona.

Men vad hände då med Röda Korsets gamla avlagda kontorsmöbler?

-Vi har återvunnit en hel del och skänkt möbler vidare till Läkare Utan Gränser och Stadsmissionen, och resten har källsorterats och levererats till återvinning, förklarar Pelle Halling som på möbelmässan lanserar EFG Reuse som två tjänster på olika nivåer: Reuse Basic respektive Reuse Commitment.

För mer information:

Pelle Halling, tel 0709-939323 eller pelle.halling@efg.se