Succéprodukt för trötta kontorsöron

Nyhet   •   Feb 15, 2016 11:46 CET

För snart ett år sedan lanserades EFG Surround, ett system som både avskärmar och dämpar ljudnivån i öppna kontorsmiljöer. Resultatet blev en försäljningssuccé med många nöjda användare.

AstraZeneca i Göteborg investerade i hela 90 enheter, och har därmed skapat ett av landets bästa kontor i samarbete med Wingårdh arkitekter.

-Med EFG Surround fick vi en flexibel och lättmöblerad produkt som ligger helt rätt i tiden, konstaterar Ronnie Spångberg, projektledare för AstraZenecas övergång till det aktivitetsbaserade kontoret.

På många kontor är det dock allt annat än vilsamt. Många störs dagligen av höga ljud, oväsen och dålig akustik på kontoret. Det är dem som EFG fokuserar på när vi fortsätter att skapa ljudsmarta lösningar och produkter.

-Det är bra med snygga och moderna kontor, men så länge medarbetarna går hem med huvudvärk och sus i öronen är det en dålig arbetsplats. Akustiken är för viktig för att glömmas bort, konstaterar Marianne Dahl som är design- och produktutvecklingschef hos EFG.

Forskningen är samstämmig, både i Sverige och internationellt. Dålig akustik och hög volym gör oss spända och triggar våra nedärvda flyktmekanismer. Kroppen ställer om till kamp istället för kreativt arbete. Det som stressar mest är den allmänna ljudnivån på arbetsplatsen. Den leder sällan till hörselskador, men ger ofta trötthet, irritation, huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Samtidigt försämras både minnet och inlärningsförmågan.

EFG Surround presenterades på Stockholm Furniture Fair 2015 och blev snabbt en bästsäljare i sin produktkategori. Responsen från kunder och brukare är entydigt positiv.

-Framgången med EFG Surround är ett prima exempel på samspelet mellan material, design och planering, säger Marianne Dahl som utlovar flera överraskningar på 2016 års möbelmässa i februari. Vi kommer att visa nyutvecklade produkter och bjuder gärna in arkitekter, kunder och andra besökare att ge respons våra nya produkter och hur de bäst kan passa i framtidens kontor.

Kontaktuppgifter:

Marianne Guriby Dahl, Manager Product Development marianne.dahl@efg.se+46.765367508

Craig Howarth, Group Commercial Director

craig.howarth@efg.se +46.14067534