EFG Classroom, ny möbelserie för skolan

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 15:15 CEST

Anledningarna till varför alltför många elever går ut ur skolan med bristande kunskaper är många. Men en som det sällan talas om är skolans miljö, skolans fysiska miljö.

– ”Det är verkligen inte lätt att få skoltrötta elever övertygade om att deras utbildning är viktig, när hela skolans utseende förmedlar att ingen utanför bryr sig om den.” Det är ett citat hämtat ur en uppsats på Göteborgs universitet som på ett perfekt sätt beskriver vad den fysiska miljön egentligen handlar om, säger Marianne Dahl, utvecklingschef på EFG.

EFG Classroom – ny inredning för skolan

Med företagets kompetens och långa erfarenhet av inredningar för kontor och offentlig miljö var det naturligt att använda kunskaperna även för utbildningssektorn. EFG Classroom är en serie stolar, bänkar, bord och förvaring för dagens grundskola och gymnasium.

Mycket är direkt överförbart, inte minst det ergonomiska tänkandet. Som exempel kan nämnas att bänkar och bord finns med skivor i ljuddämpande linoleum, bänkarna är också ställbara för att kunna anpassas till elever som växer. Stolarna har varierande sitthöjd och - djup för att passa elever i alla åldrar.

Att byta karaktär med enkla medel

– Ett av de viktigaste kraven på EFG Classroom, fortsätter Marianne Dahl, var att det skulle vara lätt att möblera om och anpassa inredningen till pedagogiken och lektionens innehåll. Ett annat, och minst lika viktigt, var att serien skulle bidra till att öka trivseln i skolan. EFG Classroom erbjuder därför oändliga kombinations- möjligheter när det gäller färgval för att varje klassrum ska kunna få sin egen karaktär – och ändå vara en del av samma formspråk.

En del av en helhetslösning

– EFG Classroom är den första möbelserien vi utvecklat speciellt för skolvärlden. Men för att vara ett alternativ, krävs ofta att man kan erbjuda helhetslösningar, konstaterar Marianne. Inredningar för pausutrymmen, matsalar, lärarrum och administration finns i vårt övriga sortiment. Och för att kunna erbjuda lösningar även för specialrum och övriga utrymmen samarbetar vi med leverantörer som alla har lång erfarenhet av utbildningssektorn.

Mer information och kontaktpersoner:

Marcus Westdahl, VD och koncernchef, tel +46 31 350 37 87 K-G Arvidsson, produktchef, tel +46 8 702 67 62
Marianne Dahl, chef produktutveckling, tel +47 91 75 96 94

European Furniture Group är en ledande europeisk leverantör av inredningslösningar för kontor och offentliga miljöer. Vårt samlade arv av skandinavisk möbelkultur har, tillsammans med vårt kunnande och insikter, gett oss unika möjligheter att nå framgång inom vår bransch. Idag erbjuder vi de mest flexibla, inspirerande och långsiktigt hållbara inredningslösningar som finns att tillgå.