EFG Skapade årets bästa mässmonter

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2016 17:07 CET

Att EFG European Furniture Group ligger i framkant inom kontorsmöbler och inredning är ingen nyhet.

Det nya är att vi också är bäst på att designa en mässmonter. EFG:s utrymme på möbelmässan 2015 utsågs nämligen till Årets Monter i branschtävlingen Golden Square, som belönar de bästa designlösningarna från alla svenska mässor under året.

-Jag blev verkligen jätteglad. Det är ett erkännande som väger tungt, säger designern Kristina Jonsson på EFG som är kvinnan bakom den vinnande idén.

Tävlingen Årets Monter arrangeras av Sveriges Expo-förbund, en branschorganisation för företag inom utställnings- och monterproduktion med cirka 110 medlemsföretag från hela landet. Prisutdelningen skedde på Expo-dagen i Stockholm den 20 januari och togs emot av PEN Interiör som byggde montern inför mässan.

-Gänget från PEN ska ha en stor del av äran. De är snabba, smarta, lyhörda och inspirerande att jobba med, säger Kristina Jonsson.

EFG:s vinnarmonter präglades av en genomtänkt och samtidigt enkel lösning med optimal hållbarhet som grundtanke. I princip bestod den av endast metall och furu med ytterst få komponenter, lätta att återvinna och återanvända. Den populära amfitrappan från möbelmässan lever nu vidare på EFG:s kontor i Tranås för informella möten eller som åhörarplatser vid utbildningar, personalmöten och andra större tillställningar. Den skenbart enkla designen fick tummen upp av många besökande arkitekter på mässan, som därmed bekräftade Kristinas tanke om att låta montern förmedla känslan i hela EFG:s syn på modern design för moderna människor i moderna kontorsmiljöer där delaktighet och transparens är viktiga nyckelord.

Kristina Jonsson är uppvuxen i Trollhättan och utbildad i ergonomisk design på Luleå Universitet där hon tog examen 2008. Sedan 2011 är hon anställd på EFG i Göteborg och har bland annat designat EFG Add, vår uppskattade tillbehörskollektion med många fina lösningar.

På årets möbelmässa Stockholm Furniture Fair som genomförs 9-13 februari är det Kristinas kollega Charlotte Hoflund som tar över stafettpinnen och ansvarar för EFG-monterns design och utförande.

För mer information:

Kristina Jonsson, Produktdesigner EFG

kristina.jonsson@efg.se +46.14067613

Marianne Guriby Dahl, Chef för produktutveckling marianne.dahl@efg.se+46.765367508

EFG European Furniture Group är en ledande europeisk leverantör av inredningslösningar för kontor och offentlig miljö. Djupa rötter i skandinavisk möbeltradition, tillsammans med vår kunskap och erfarenhet ger oss unika möjligheter att framgångsrikt utvecklas i vår bransch. Idag levererar vi de mest flexibla, inspirerande och hållbara inredningslösningarna på marknaden.

Det svenska säljbolaget, EFG Kontorsmöbler AB, är en ledande leverantör av inredning för privat näringsliv och offentliga miljöer. Företaget är en totalleverantör och har försäljningskontor över hela Sverige.