EFG tar helheten i statlig upphandling

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2011 11:14 CET

EFG befäster sin position som en ledande leverantör inom inredning till offentliga sektorn genom tilldelningsbeslutet som Statens Inköpscentral meddelat avseende avtalet "Helhet".

Statens inköpscentral, Kammarkollegiet, har under hösten genomfört tre ramavtalsupphandlingar för Möbler och Inredning. Upphandlingarna omfattar statens behov av möbler för kontor och offentliga miljöer och är Sveriges största offentliga upphandling på området. De tre avtalen är

1 - ”Design & Funktion” - förnyad konkurrensutsättning med utvalda leverantörer.

2 - ”Direkt” - avrop direkt enligt fast prislista och avtalade villkor.

3 - ”Helhet” – förnyad konkurrensutsättning med utvalda leverantörer som kan leverera en helhet av samtliga inredningsområden som ingick i upphandlingen.

EFG har tidigare under hösten utvalts som leverantör med utmärkta resultat i utvärderingarna inom delområden 1 ”Design & Funktion” och 2 ”Direkt”.  Tilldelningsbeslut har nu fattats i den tredje, och viktigaste, ramavtals-upphandlingen 3 ”Helhet” och vi kan stolt meddela att EFG valts ut som en av sex leverantörer för helhetsleverans i statliga upphandlingar av inredning.

Avtalen sträcker sig i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Myndigheter som avropar från avtalen är statliga myndigheter under regeringen, det vill säga de civila myndigheterna, försvarsmakten samt de affärsdrivande verken.

Ramavtalen omfattar bland annat produktområdena förvaring, kontorsarbetsbord, kontorsarbetsstolar, stolar, skärmar, bord, soffor och fåtöljer. Det totala värdet på avtalen uppskattas till cirka 300 miljoner SEK per avtalsår.

De faktorer som har stor betydelse och som legat till grund för utvärderingen i dessa avtal är funktion, design, kvalitet, miljö och pris. EFG ligger i topp inom alla produktområden där EFG deltagit.

- EFG har levererat möbler till olika statliga myndigheter i hela Sverige i 50 år och de är en av våra viktigaste kundgrupper. En bättre kvalitetsstämpel går inte att få, säger Margareta Le Calvé, VD för EFG i Sverige. Det faktum att vi positionerat oss högt och som först inom ett stort antal områden på dessa tre avtal är vi oerhört stolta och nöjda med. Att vi nu har fått förtroendet att få vara en helhetsleverantör och partner till de statliga myndigheterna, säkerställer den ledande position vi redan har inom segmentet.

Margareta Le Calvé, VD, EFG Kontorsmöbler AB,

margareta.lecalve@efg.se, Tel. 08-617 68 67

Pär Åström, Projektledare Anbud, EFG Kontorsmöbler

par.astrom@efg.se, Tel 08-617 68 65