EVOLVE – EFG på Stockholm Furniture Fair 2017, 7-11 februari (Presskit)

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2017 13:23 CET

Stockholm Furniture Fair 2017 arrangeras 7-11 februari och riktar sig främst mot de skandinaviska marknaderna. 80% av utställarna är norska, svenska eller danska vilket gör mässan till världens största mötesplats för skandinavisk design.

EFG:s mer än 300 kvadratmeter stora monter inreds i år som en verklig arbetsplats med zoner för arbete, möten och av avkoppling, i år med ett förnyat uttryck. Utställningen visar hur man kan möta de utmaningar som finns i dagens moderna och ofta öppna kontorslandskap med fokus på akustik och möjlighet till avskildhet.

EFG lever efter filosofin att en arbetsplats utformning har stor effekt på ett företags effektivitet, image, interna kultur och inte minst medarbetarnas trivsel. Titeln EVOLVE anspelar på förändringen vi konstant påverkas av och utvecklingen som följer därav. Vi måste hela tiden anpassa oss efter nya arbetsformer och sätt att mötas på och kanske viktigast av allt – arbetsplatsens betydelse i ett mer nomadpräglat arbetsliv där de anställda har större frihet och flexibilitet att arbete när och var de önskar och behöver.

EFG arbetar med inredning för kontor och offentlig miljö och verkar för att skapa och leverera totala inredningslösningar med en hållbar metod. Koncernen är en stor aktör på de skandinaviska marknaderna och finns representerat med försäljningsbolag och återförsäljare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Stockholm Furniture Fair har i många år varit en viktig arena för hela koncernen, något som av flera anledningar har resulterat i priset för bästa monter, senast med montern ”Golden Square” år 2015. Med årets utställning är upplevelsen och den totala inredningslösningen lika viktig som presentationen av de olika produkterna. I år lovar EFG en ännu större och mer påtaglig helhetsupplevelse än föregående år och glädjer sig åt att ta emot kunder, arkitektekter och press från hela Skandinavien.

EFG Kontorsmöbler är koncernens svenska försäljningsbolag och kommer har representanter på plats i montern under hela mässveckan.

3D-visualisering och grafiskt uttryck
EFG-monterns besökare ges möjligheten att uppleva flera olika miljöer samtidigt. 3D-konstnären Niklas ”Diftype” Lundberg, har skapat den grafiska och visuella prägeln på EFG:s monter under Stockholm Furniture Fair. För att förstärka 3D-trenden visar EFG även upp inredningskoncept med hjälp av virtual reality.

Niklas ”Diftype” Lundberg är välkänd inom sin nisch och har spännande bolag som Audi, Nissan, Red Bull Racing, Eurosport, Visa och Cap & Design på sin projektlista och hans verk blir återkommande erkända i internationell media som IdN Magazine, Computer Arts och Advanced Photoshop.

Monterns Virtual Reality-experter på plats under mässveckan är Camilla Davidsson och Johan Björkman.

Produktnyheter – EFG:s konceptprodukter

Mässan är självklart är mycket viktig arena för att presentera nya produkter. I år presenteras hela fem nya konceptprodukter – EFG Mingle Concept Sofa, EFG Storage Facelift Concept, EFG Collaborate Concept Legs and Rail, EFG Create Concept Additionals. Att de är konceptprodukter innebär att lanseringsdatum inte är fast bestämda men ett par av dem planeras att lanseras hösten 2017.

"Responsen som vi får under mässan på nya produkter och nya koncept bearbetas aktivt i produktutvecklingen”, säger Marianne Guriby Dahl, designchef och produktutvecklingsansvarig på EFG- European Furniture Group.

Konceptnyhet: EFG Mingle Concept Sofa

EFG Mingle Sofa är ett helt nytt soffakoncept som kommer visas under årets mässa och med planerad lansering hösten 2017. Tanken bakom EFG Mingle Sofa var att utveckla ett modulbaserat soffakoncept med hög komfort och yteffektivitet. ”Vi ser fram emot att höra responsen från marknaden på detta koncept”, säger Johan Björkman, produktchef EFG- European Furniture Group.

Design: Steinar Hindenes, KnudsenBergHindenes

Konceptnyhet: EFG Storage Facelift Concept

EFG:s klassiska förvaringsserie Storage får efterlängtade och moderniserade uppdateringar såväl invärtes som utvärtes. Dessa presenteras för första gången under Stockholm Furniture Fair 2017. Planerad lansering hösten 2017.

Konceptnyhet: EFG Collaborate Concept Legs and Rail

Mötes- och projektbordet EFG Collaborate är väl anpassade för arbetstillfällen som kräver samarbete, klommunikation och kunskapsutbyte. Den befintliga massiva designen får sällskap av nättare tillvalsalternativ med uppdatering och utveckling på bordsben. Till bordet presenteras nu även en skena som enkelt kan förändras, effektiviseras och anpassas efter bordets användningsområde. Lanseringsperiod är ännu inte satt.

Konceptnyhet: EFG Create Concept Additionals

Minns du hur det var att bygga med lego? Då förstår du intuitivt möjligheterna i serien EFG Create. EFG Create Seating lanserades hösten 2016 och är ett modulbaserat soffasystem, vilket i sin tur är en utveckling på förvaringsserien EFG Createsom lanserades 2015. EFG Create-serien har nu moduler för sittmöbler, bord, bevaring och tillbehör och har för många blivit en EFG-favorit från EFG. Under Stockholm Furniture Fair 2017 visas nya möjligheter i utformningen med nya EFG Create Additionals-moduler. Planerad lanseringsperiod är ännu inte satt.

Design: Jonas Forsman

Möt våra designers på mässan

Tillsammans med ett starkt internt designteam, som leds av design- och produktutvecklingsansvarig Marianne Guriby Dahl, arbetar EFG aktivt med ett urval av svenska och norska designers. Under Stockholm Furniture Fair finns möjlighet att möta dem i montern:

Vad gör man med de gamla möblerna när man inreder med nya? – EFG presenterar lösningen EFG Reuse

EFG har som målsättning att vara branschledande inom miljö, kvalitet och CSR. Alla produkter designas och produceras enligt miljömärkningen Svanen. Under 2016 tredjepartscertifierades även samtliga produkter i det EFG-tillverkade sortimentet. Reduktion av miljöbelastning är en ledstjärna i allt koncernen tar sig an. Att förlänga produkternas livscykel genom återanvändning eller tillvaratagen återvinning har därav blivit en mycket viktig del i bolagets filosofi och dagliga arbete. Med tjänsten EFG Reuse har EFG tagit ett steg längre än konkurrenetern och skapat ett lönsamt koncept för både miljön och kunderna.

Under Stockholm Furniture Fair 2017 finns möjlighet att träffa EFG’s CSR-expert, Pelle Halling, under alla mässdagar. Halling arbetar inom Sustainable Asset Management hos EFG och ansvarar tillsammans med Ramadan Berisha för tjänsten EFG Reuse.

Presskontakt och press-stöd under Stockholm Furniture Fair 2017:
För mer information, bokning av intervjuer, bilder eller kontakt - Maila eller ring vår kommunikatör Emelie Granath på emelie.granath@efg.se, +46707438449 .

EFG European Furniture Group är en ledande europeisk leverantör av inredningslösningar för kontor och offentlig miljö. Djupa rötter i skandinavisk möbeltradition, tillsammans med vår kunskap och erfarenhet ger oss unika möjligheter att framgångsrikt utvecklas i vår bransch. Idag levererar vi de mest flexibla, inspirerande och hållbara inredningslösningarna på marknaden.

Det svenska säljbolaget, EFG Kontorsmöbler AB, är en ledande leverantör av inredning för privat näringsliv och offentliga miljöer. Företaget är en totalleverantör och har försäljningskontor över hela Sverige.