Göteborg valde grön kontorsinredning från EFG

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2016 13:18 CET

Ett överlägset utbud av miljöriktiga produkter gjorde EFG European Furniture Group till en av vinnarna i Göteborgs stads upphandling av möbler och inredning för kontor och konferens.

En av framgångsfaktorerna är ett avsevärt större fokus på miljömärkta produkter, vilket prioriteras i både Göteborg och Västra Götaland-regionen.

-Det är mycket glädjande att Göteborg som en av landets största köpare av kontorsinredning uppskattar vår satsning på hållbarhet och miljö, konstaterar Marcus Westdahl, VD och koncernchef för EFG European Furniture Group.

Göteborgs Stad handlar upp kontorsmöbler och inredning i storleksordningen 40 miljoner kronor per år. Av de fyra företag som nu godkänts av stadens upphandlare skiljer EFG ut sig markant på sin miljöprofil. EFG fick överlägset högst betyg i det utvärderingskriterium som kopplas till Gröna Listan, den databas över möbler och inredningsprodukter som Västra Götalandsregionen och många västsvenska kommuner använder för att välja miljöanpassade produkter. Faktum är att EFG fick dubbelt så höga ”gröna listan-poäng” som närmaste konkurrent, helt enkelt genom att erbjuda många fler gröna produkter.

-Tilldelningsbeslutet från staden innebär att kommunens anställda kan se fram emot nya kontorsmöbler och inredningslösningar som motsvarar högt ställda miljökrav. Vi strävar efter att fler EFG-produkter på sikt ska hamna på Gröna Listan, säger Marcus Westdahl.

För mer information:

Martin Odenjung, regionchef EFG European Furniture Group tel 031- 762 88 75 eller martin.odenjung@efg.se

EFG European Furniture Group är en ledande europeisk leverantör av inredningslösningar för kontor och offentlig miljö. Djupa rötter i skandinavisk möbeltradition, tillsammans med vår kunskap och erfarenhet ger oss unika möjligheter att framgångsrikt utvecklas i vår bransch. Idag levererar vi de mest flexibla, inspirerande och hållbara inredningslösningarna på marknaden.

Det svenska säljbolaget, EFG Kontorsmöbler AB, är en ledande leverantör av inredning för privat näringsliv och offentliga miljöer. Företaget är en totalleverantör och har försäljningskontor över hela Sverige.