Intelligenta kontorsmöbler visar vägen in i framtiden

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 11:50 CET

Ergonomiska stolar är i princip en självklarhet på jobbet idag, liksom höj- och sänkbara skrivbord. Nu kommer kontorsmöblerna som tar ett ännu större grepp om vårt allmänna välmående. Den senaste nyheten från European Furniture Group sätter tonen för det intelligenta kontorslandskapet där inredningsdesign och teknik bryter ny mark tillsammans.

– Skrivbordet är framtaget i samarbete med ROL Ergo som har utvecklat iDrive och den så kallade Intelligent desk-tekniken baserad på intuitiva funktioner, en stark trend inom kontorsinredning just nu, förklarar Marcus Westdahl, vd för EFG European Furniture Group som är en ledande aktör inom kontorsmöbler för privat- och offentlig sektor.

Intelligent teknik tar en mer och mer självklar del av vår vardag, i synnerhet på kontoret. Det här skrivbordet ställer in sig automatiskt efter användarens förutsättningar och behov genom att kommunicera med laptop, surfplatta eller smartphone via USB interface och LAN/WLAN. Tekniken inte är knuten enbart till ett skrivbord, utan kan även appliceras på andra ytor för att bygga det intelligenta kontoret.

Marcus Westdahl anser att framtiden för Sverige som möbelnation ligger i att odla sin spetskompetens och nisch – design och teknik – och ser redan nu hur behovet av möbler som integrerar dessa två växer sig allt starkare. Företagets säljare får allt tydligare signaler om alternativ till det traditionella skrivbordet allteftersom fasta arbetsplatser försvinner och internethastigheten ökar.

– Funktion kommer återigen att ta mer plats, men ur ett intuitivt perspektiv med intelligenta konstruktioner som ger utrymme för den enskilde individens behov att bli motiverad, produktiv och kreativ, säger Marcus Westdahl. Det intelligenta skrivbordet registrerar hur du använder din arbetsplats och kommer till exempel att påminna dig om att arbeta stående för att förbättra hälsan. Den tänker även på miljön och säkerheten genom att släcka ljuset om du glömmer det och försätter din dator i viloläge då du går hem.

Marcus Westdahl, vd EFG European Furniture Group
Telefon: +46 31 350 37 87

e-mail: Marcus.westdahl@efg.se

European Furniture Group är en ledande europeisk leverantör av inredningslösningar för kontor och offentliga miljöer. Vårt samlade arv av skandinavisk möbelkultur har, tillsammans med vårt kunnande och insikter, gett oss unika möjligheter att nå framgång inom vår bransch. Idag erbjuder vi de mest flexibla, inspirerande och långsiktigt hållbara inredningslösningar som finns att tillgå.