Produktlansering - Jonas Forsman skapar Create för EFG

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2016 13:10 CEST

EFG Create Seating - Design: Jonas Forsman for EFG

Hur mäter man framgång? För designern Jonas Forsman kan den uttryckas som 380 millimeter. Det är nämligen utifrån det måttet han skapade förvaringssystemet EFG Create som snabbt blivit en favorit i kontorsvärlden.

Nu lanseras steg två i form av soffan EFG Create Seating. Med både förvaring, sittmöbler och rumsavdelare i samma system kan kontoret växa och förändras smartare än någonsin.

Alla som lekt med Lego förstår intuitivt poängen med EFG Create. Man bygger som man vill och känner för. Högt, brett, lågt, vinklat eller rakt. Inga skruvdragare eller särskilda nycklar behövs. Samtliga moduler har måttet 380 millimeter på både höjd och djup. De löser kontorets förvaringsbehov samtidigt som de skapar utrymmen att sitta bekvämt och jobba avskilt.

Soffan EFG Create Seating presenterades för branschen på möbelmässan i februari då den utgjorde stommen i EFG:s stora monter. Sedan dess har Jonas Forsman jobbat vidare för att finslipa de produkter som nu släpps ut på marknaden.

-Med förvaring och sittmöbler är basen lagd. Det gör det enklare att utveckla fler produkter och varianter. Jag kan se skärmväggar, avgränsningar mellan kontorsutrymmen, fler förvaringsvarianter, mer lådor, boxar, kanske mer flyttbar förvaring…

Den nya soffan EFG Create Seating är en elegant och komfortabel sittplats för arbete, möten eller mat i moderna kontorsmiljöer. Soffan är sammansatt av en bas i metall och en stoppad sittdel. Jonas har ägnat särskild uppmärksamhet åt klädseln, och på detaljnivå diskuterat direkt med tapetsören för att hitta rätt sömmar och vinklar.

-Jag ville ha tyget i så få delar som möjligt, men också att de få sömmar som krävs ska fungera som en dekoration av soffan. En till synes enkel detalj som blivit genomgående tema i produkten, förklarar Jonas som med soffan Create levererar sitt andra stora projekt för EFG.

Det enklaste sättet att beskriva Jonas syn på design är att låta Marcel Wanders göra det. Så här sa den holländske mästaren i tidskriften Frame häromåret:

”It makes sense to work on smart, functional objects with new features. That’s how he thinks. It’s what he wakes up for in the morning. He wants to have smart ideas – not just make something beautiful.”

-Jag vill inte bara rita idéer fritt ur luften, det måste finnas en praktisk förankring. Framförallt ska det gå att tillverka på ett bra sätt. Min design är realistisk men tänjer samtidigt på gränserna så mycket det går, säger Jonas som efter utbildning i teknisk design på Chalmers fick en flygande start på yrkeskarriären, med produkter som fått spridning över hela designvärlden med sin geniala enkelhet. Jonas har tilldelats Red Dot vid ett flertal tillfällen och även Design S för sina produkter.

Soffan EFG Create erbjuds i ett antal färdiga konfigurationer men kan även beställas som enskilda moduler. Med elva standardfärger på ben och stativ och sex olika bordsytor ges stora möjligheter till variation i uttrycket. Samtliga EFG Create-produkter är miljövänligt och hållbart producerade och motsvarar Svanens kriterier.

EFG European Furniture Group är en ledande europeisk leverantör av inredningslösningar för kontor och offentlig miljö. Djupa rötter i skandinavisk möbeltradition, tillsammans med vår kunskap och erfarenhet ger oss unika möjligheter att framgångsrikt utvecklas i vår bransch. Idag levererar vi de mest flexibla, inspirerande och hållbara inredningslösningarna på marknaden.

Det svenska säljbolaget, EFG Kontorsmöbler AB, är en ledande leverantör av inredning för privat näringsliv och offentliga miljöer. Företaget är en totalleverantör och har försäljningskontor över hela Sverige.