Tillväxt och kundernas behov i fokus för EFG Kontorsmöblers nye VD

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2016 07:30 CEST

Efter förra årets starka tillväxt på 22 procent lägger EFG Kontorsmöbler AB in nästa växel. Med Bobi Wallenberg som ny VD är målet att ta marknadsandelar genom att sätta kunderna i främsta rummet.

-Ju bättre vi kan tolka kundernas behov desto större affärer kan vi göra, säger Bobi som ska leda EFG:s offensiv på den svenska marknaden.

Bobis bakgrund med erfarenhet från försäljning och ledarskap i sälj- och relationsintensiva bolag (senast som VD för XL-Byggpartner AB) ser han själv som en viktig merit när han ger sig in i konkurrensen om kunder landet runt.

-Även om inredningsbranschen är ny för mig hoppas och tror jag att mina tidigare erfarenheter från försäljning till privat och offentlig sektor kan komma till nytta, säger Bobi som tog plats i VD-stolen den 11 april.

Fast i den moderna verkligheten på EFG Kontorsmöblers högkvarter i gamla Lumafabriken finns varken en särskild direktörsstol eller något ”chefens rum”. Lokalerna är designade som ett showroom för EFG:s produkter och lösningar, men även som ett prima exempel på det aktivitetsbaserade kontoret – den närmast explosionsartat växande trenden på svenska kontorsarbetsplatser.

-Det är i fungerande samspel mellan individer och inredning som jag tror människor trivs bäst. För egen del får jag massor av positiv energi i sådana miljöer, och det tror jag de flesta upplever.

EFG Kontorsmöbler AB har cirka 80 anställda, omsatte 420 MSEK förra året och är ett väl fungerande maskineri där stora delar av förändringsresan är genomförda. Nu är det marknadsandelar som ska erövras i en tuff bransch. Bobi Wallenberg har inget universalrecept eller någon färdig roadmap, men väl en observation:

-En tydlig koppling mellan mitt senaste uppdrag och den här nya utmaningen är vikten av bra kundbearbetning. Det är ganska komplexa kundbehov som ska mötas med skräddarsydda lösningar från fall till fall.

Marcus Westdahl, VD och koncernchef för EFG European Furniture Group, är övertygad om att man i Bobi Wallenberg hittat rätt person för det krävande uppdraget.

-Bobis personlighet, erfarenhet och track record talar för fortsatta framgångar för EFG i Sverige, säger Marcus Westdahl.

EFG European Furniture Group är en ledande europeisk leverantör av inredningslösningar för kontor och offentlig miljö. Djupa rötter i skandinavisk möbeltradition, tillsammans med vår kunskap och erfarenhet ger oss unika möjligheter att framgångsrikt utvecklas i vår bransch. Idag levererar vi de mest flexibla, inspirerande och hållbara inredningslösningarna på marknaden.

Det svenska säljbolaget, EFG Kontorsmöbler AB, är en ledande leverantör av inredning för privat näringsliv och offentliga miljöer. Företaget är en totalleverantör och har försäljningskontor över hela Sverige.