Bovista Sweden AB utökar sitt samarbete med eGain

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2013 07:30 CEST

eGain Sweden AB och Bovista Sweden AB har tecknat avtal om att utöka eGains prognosstyrning till att omfatta samtliga Bovistas fastigheter i Sverige på totalt 360 000 m2.

Bovista Sweden AB med säte i Malmö äger och förvaltar ca 4 300 hyreslägenheter på flera orter i Sverige, bland annat i Göteborg, Arboga, Norrköping, Västerås och Landskrona.

Bovista har under ett år testat tjänsten eGain forecasting™ på två olika orter i landet i totalt 6 fastigheter och den faktiska besparingen motsvarade den som utlovats. Redan första året var snittbesparingen 11.4 kWh/m². Under utvärderingsperioden gjorde man inga andra åtgärder i fastigheterna. Det goda resultatet i dessa fastigheter har därför möjliggjort en större satsning på eGain forecasting™ av Bovista Sweden AB.

- Vi är naturligtvis oerhört glada över att Bovista väljer att fortsätta det goda samarbete som vi haft under det senaste året, och nu dessutom väljer att satsa fullt ut på eGain forecasting™. Bovista har en hög ambitionsnivå när det gäller energieffektiviserande åtgärder i sina fastigheter och vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete, säger Thorbjörn Geiser, VD eGain Sweden AB.

- Vi har varit väldigt grundliga i vårt arbete tillsammans med eGain. Genom att först testa och sedan utvärdera eGain forecasting™ på ett mindre fastighetsbestånd skapade vi en bra grund att stå på i vår utvärdering, säger Roger Rosvall, Fastighetschef Bovista Sweden AB.

- Resultatet av denna utvärdering visade på en bra energibesparing för dessa fastigheter tillsammans med en minskad miljöpåverkan och nöjdare hyresgäster. Sammantaget gör detta att vi känner oss säkra på att det här är en bra investering både för oss och våra hyresgäster, fortsätter Roger.

Thorbjörn Geiser, VD, eGain Sweden AB, tel. 0705-182318

Se filmen om eGain forecasting™ på www.egain.se/film.
Besök vårt Pressrum på MyNewsDesk för mer information.

eGain utvecklar och levererar det ledande systemet för prognosstyrning – eGain forecasting™. Utifrån noggranna energibalansberäkningar för varje individuell fastighet samt detaljerade väderprognoser styrs värmen i flerbostadshus optimalt, vilket ger ett jämnare inomhusklimat, lägre uppvärmningskostnader och en minskad miljöpåverkan.