Egain levererar digitalt energioptimeringsprojekt i stor skala i Berlin

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2019 11:00 CEST

Foto: Egain Group

Staden Berlin är fast besluten att vara en klimatneutral stad före 2050. Senaten har därför förbundit sig till ambitiösa klimatmål för sina egna fastigheter och de statliga bolagen.

Mål till och med 2025: 30 000 ton CO2

Kontraktet tilldelats ett joint venture av de tre företagen Egain Group, myWarm GmbH och Perto GmbH, som var och en tillför deras specifika kompetens till projektet, där Egain bidrar med expertis inom energioptimering baserat på Big Data, analys och mänsklig kompetens. Projektet startade i slutet av 2018 med installation av energioptimeringstjänsten Egain Edge i 65 byggnader i Berlin med målet att minska koldioxidutsläppen från värmeförsörjningen med 20 procent. Det totala ordervärdet uppgår till över två miljoner euro.

"För att uppnå de ambitiösa klimatmålen måste vi hitta nya sätt att spara energi och de tre bolagen inom projektet uppfyller BEM: s exakta behov: De får en kombination av olika standardiserade åtgärder som inte stör stör den dagliga driften i fastigheterna. De är särskilt lämpade för en snabb uppgradering av BEM: s stora fastighetsbestånd. Exakta före och efter mätningar visar oss hur mycket CO2 vi faktiskt sparat säger Christian Grotkopp, kundansvarig på Egain Group

"Byggnader står för 41% av världens energianvändning och 36% av alla utsläpp av växthusgaser, och det är av avgörande betydelse att ambitiösa fastighetsägare som B.E.M tar ledningen för att minska deras miljöpåverkan. B.E.M. är en mycket ambitiös och kunnig partner med höga mål och visioner för miljö- och klimatarbete som vi delar. Vi ser stor potential i samarbetet och kommer att arbeta hårt för att leva upp till höga förväntningar. Vi är extremt stolta över att vara en officiell leverantör av energibesparande åtgärder i fastigheter till den fantastiska staden Berlin, säger Torsten Baranowski, Vice President Continental Europe på Egain Group.

Torsten Baranowski, Vice President Continental Europe, Egain Group. (Engelska)
+49 (0) 173 88 70 200, torsten.baranowski@egain.io

Christian Grotkopp, Kundansvarig, Egain Group. (Svenska)
+49 152 56 077 685, Christian.grotkopp@egain.io