Genombrott för Sveriges nya exportindustri

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2012 08:28 CEST

Svensk miljöteknik på export till ett av världens största fjärrvärmenät. eGain har undertecknat en avsiktsförklaring, så kallat Letter of Intent, med SPEC i Polen om att leverera eGain forecasting™.

Ett samarbetsavtal om att leverera eGain forecasting™ till SPEC i Polen är under förhandling. SPEC är verksamma inom distribution av fjärrvärme i Warszawa-området och har i dagsläget 1 900 anställda. SPEC äger och distribuerar värme i ett 1 650 km långt, ringformat fjärrvärmenät till 19 000 undercentraler, vilket gör det till ett av världens största fjärrvärmenät.

– De har varit intresserade av att få tillgång till den senaste tekniken och kunskapen inom energieffektiviseringsområdet. Det känns extra roligt att få möjlighet att bidra till både en bättre ekonomi och sänkt miljöpåverkan i Polen. Jämfört med Sverige har Polen 5 gånger mer CO2-utsläpp för sin fjärrvärme, alltså gör vi 5 gånger mer nytta för miljön. Detta vinner alla på i längden, säger Thorbjörn Geiser, CEO för eGain Sweden AB.

– Vi ser positivt på framtiden och våra möjligheter att öka exporten av svensk miljöteknik till norra delen av Europa och på så vis bidra till en minskad miljöpåverkan och ett bättre klimat, säger Thorbjörn.

Thorbjörn Geiser, CEO, eGain Sweden AB, tel. 0705-182318

Se filmen om eGain forecasting™ på www.egain.se/film.
Besök vårt Pressrum på MyNewsDesk för mer information.

eGain utvecklar och levererar det ledande systemet för prognosstyrning – eGain forecasting™. Utifrån noggranna energibalansberäkningar för varje individuell fastighet samt detaljerade väderprognoser styrs värmen i flerbostadshus optimalt, vilket ger ett jämnare inomhusklimat, lägre uppvärmningskostnader och en minskad miljöpåverkan.