Jultomtens hemstad installerar eGain forecasting™

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 07:30 CET

Efter grundliga tester och utvärderingar under det gångna året som visat på en besparing på 18 kWh/m2 har eGain Finland Oy och Kiinteistö Oy Rovatalo tecknat avtal om att installera eGains prognosstyrning för samtliga fastigheter på totalt 31 777 m2 i Rovaniemi – Jultomtens hemstad.

Kiinteistö Oy Rovatalo med säte i Rovaniemi är dotterbolag till Kunta Atavat Oy (KAS) som äger och förvaltar cirka 8 600 hyreslägenheter på 30 orter i Finland. Kiinteistö Oy Rovatalo i Rovaniemi är doterbolag till KAS och förvaltar 2,900 hyreslägenheter. Rovaniemi är Jultomtens hemstad, huvudstad i det finska Lappland och återfinns på den norra polcirkeln. Här kan du träffa jultomten alla dagar på året. Så här långt norrut finns det åtta årstider som alla är olika vad gäller ljus, värme och naturfenomen.

Kiinteistö Oy Rovatalo moderbolag KAS har under ett år testat tjänsten eGain forecasting™ i 90 av deras fastigheter och den faktiska besparingen motsvarade den som utlovats av eGain då den uppgick till 18 kWh/m2. Det goda resultatet i dessa fastigheter har därför legat till grund för en större satsning på eGain forecasting™ av Kiinteistö Oy Rovatalo som nu valt att installera eGain forecasting™ i samtliga 17 fastigheter i Rovaniemi – Jultomtens hemstad.

I och med installationen av eGain forecasting™ så kommer nu invånarna i Rovaniemi, att styra uppvärmningen på ett smartare sätt, spara mycket energi, få ett jämnare inomhusklimat samt bidra till en bättre miljö genom minskade utsläpp av koldioxid.

- Vi är naturligtvis väldigt glada över att KAS har valt att investera i eGain forecasting™ för deras fastigheter i Rovaniemi. Ett bra samarbete med Kunta-asunnot Oy har inspirerat oss ytterligare att arbeta energieffektiviserande åtgärder tillsammans med Kiinteistö Oy Rovatalo, KAS dotterbolag i Rovaniemi, säger Kalervo Pesso, CEO eGain Finland Oy.

- Vi har varit väldigt grundliga i vårt arbete tillsammans med eGain. Genom att vårt moderbolag KAS först har testat och utvärderat eGain forecasting™ hade vi en bra grund att stå på i vår utvärdering. Resultatet av denna visade på en bra energibesparing, minskad miljöpåverkan och nöjdare hyresgäster. Vi känner oss säkra på att det här är en bra investering både för oss, och för våra hyresgäster i Jultomtens by, säger Kalervi Ranta, CEO Kiinteistö Oy Rovatalo.

Kalervo Pesso, CEO, eGain Finland Oy, tel. +358 400 449 704

Se filmen om eGain forecasting™ på http://www.egain.se
Besök vårt Pressrum på MyNewsDesk för mer information.

eGain utvecklar och levererar det ledande systemet för prognosstyrning – eGain forecasting™. Utifrån noggranna energibalansberäkningar för varje individuell fastighet samt detaljerade väderprognoser styrs värmen i flerbostadshus optimalt, vilket ger ett jämnare inomhusklimat, lägre uppvärmningskostnader och en minskad miljöpåverkan.