Tyresö Bostäder rekommenderades väderprognosstyrning

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2009 08:51 CEST

Tyresö Bostäder AB har energideklarerat och utifrån rekommenderade åtgärdsförslag byggt ut med Väderprognosstyrning!

Som ett steg i att minska energiförbrukningen, har Tyresö Bostäder AB i enlighet med rekommendationer utifrån energideklarationen, påbörjat utbyggnaden med att förse ytterligare ett antal av sina fastigheter med väderprognosstyrning.

- Greencon genomförde energideklarationen åt oss och resultatet blev en gedigen avhandling på 1700 sidor. Energideklarationerna gav oss en sammanställning på byggnadernas aktuella energistatus samt ett antal konstruktiva åtgärdsförslag, däribland väderprognosstyrning, för att fortsätta effektivisera vår energianvändning, berättar Thomas Särelind, Teknisk chef, Tyresö Bostäder AB.

- Vi införde Väderprognosstyrning redan 2005 i ett antal fastigheter, och har successivt byggt ut vårt bestånd utifrån de positiva erfarenheterna. Att nu även energideklarationerna rekommenderar en fortsatt utbyggnad är ett kvitto på att tidigare satsning på tekniken varit rätt.

- Att väderprognosstyrning i flera fall rekommenderas i genomförda energideklarationer ser vi allt mer av, berättar Thorbjörn Geiser, VD, eGain Sweden AB.

Thomas Särelind, Teknisk Chef, Tyresö Bostäder AB, Tel. 08-682 61 00
Thorbjörn Geiser, VD, eGain Sweden AB Tel. 0705-18 23 18

eGain Sweden AB levererar lösningar för väderprognosstyrning av byggnaders uppvärmning. Hänsyn tas till kommande temperatur, vind, sol och byggnadens egenskaper. Lösningen ger lägre energikostnader, jämnare inomhusklimat, minskad miljöpåverkan och inte minst nöjdare hyresgäster. eGains system passar alla befintliga styr- och reglersystem på marknaden och gör prognosstyrning lättillgängligt för alla.

Web: www.egain.se
e-post: info@egain.se