Kalle Anka & C:o jubilerar med nummer 3000

Tisdagen den 22 oktober blir en historisk milstolpe för Sveriges största och mest traditionsrika serietidning. Då ges nummer 3000 av Kalle Anka & C:o ut och tidningen firar med ett särskilt jubileumsnummer.

Även om mycket har hänt i Ankeborg sedan den första utgåvan av Kalle Anka & C:o gavs ut 1948, så är mycket fortfarande detsamma. Den ständigt otursförföljde Kalle Anka traskar alltjämt runt i sin klassiska sjömansblus och sjömansmössa, och blir precis lika tvärilsk som vanligt när saker och ting inte går hans väg. Allt som oftast i sällskap med sina tre vetgiriga och busaktiga brorsöner Knatte, Fnatte och Tjatte, flickvännen Kajsa, och universums rikaste anka – farbror Joakim von Anka.

Men i den tretusende utgåvan av Kalle Anka & C:o (nr 43) vänds det mesta upp och ner med jubileumsserien ”Ankeborgs hjältar” där Kalle Anka plötsligt tröttnar på det sätt han framställs i tidningen och istället vill ta rollen som superhjälte. Som vanligt går saker och ting inte helt och hållet enligt Kalles planer, och för att rädda situationen går en rad av de mest kända Disneyfigurerna ihop för att stoppa Björnligan från att stjäla innehållet i farbror Joakims pengabinge.

– Kalle Anka & C:o är en tidning med lång tradition som i decennier har roat generationer av svenskar. Att få vara med om att ge ut detta historiska nummer känns riktigt mäktigt. Och även om världen omkring oss ständigt förändras tror jag att det mesta i Ankeborg kommer att vara sig likt även när det är dags att fira nummer 4000, säger Jonas Lidheimer, projektledare på Egmont Kids Media Nordic.

Åtminstone en person i Sverige äger alla 3000 nummer av Kalle Anka & C:o. Jens Lindell i Norrköping har samlat samtliga utgåvor från nr 1 1948 fram till nr 3000 idag.

Den som är nyfiken på det allra första numret av Kalle Anka & C:o kan ladda ner denna utgåva gratis till iPad via Kalle Anka & C:o-appen i Appstore.

Kalle Anka & C:o nr 43 (nummer 3000) finns att köpa i butik över hela landet samt i Appstore från och med den 22 oktober.

Bilder finns att ladda ner från Egmonts pressrum på Mynewsdesk.

För frågor om Kalle Anka & C:o, vänligen kontakta: Jonas Lidheimer, Egmont Kids Media Nordic,
040-693 94 62, jonas.lidheimer@egmont.se.

Visste du att…?

- Kalle Anka gjorde sin debut 1934 som bifigur i kortfilmen The Wise Little Hen.

- Kalle Ankas fullständiga namn är Karl Magnus Anka.

- Det första numret av Kalle Anka & C:o gavs ut 1948 och kostade 60 öre. 2011 såldes ett exemplar av samma nummer för 165 000 kronor på shoppingsajten Tradera.

- Från början trycktes tidningen med varannan sida i färg och varannan i svart/vitt/rött.

- Kalle Ankas motsvarigheter i Danmark, Norge och Finland heter Anders And, Donald Duck och Aku Ankka.

- Genom åren har flera klassiska ord och uttryck från Kalle Anka & C:o etsat sig fast i det svenska språket. Exempelvis Långtbortistan och läskeblask.

- Serietidningar med Kalle Anka är populärast i de nordiska länderna samt i Tyskland, Holland och Italien.

- De allra största Kalle Anka-fansen kallar sig ankister. I Sverige finns ett nationellt ankistförbund, NAFS(k), med ca 500 medlemmar.

-Kalle Anka serier finns att läsa i digitalt format genom flera olika appar. Till exempel den digitala utgåvan av Kalle Anka & C:o, Kalle Anka Junior med serier och underhållning för de yngsta, och seriebiblioteket Kalle Anka+ som nyligen har lanserats.

• Litteratur

• egmont kärnan
  • kalle anka
  • egmont
  • ankeborg

Egmont Kids Media Nordic AB, med verksamhet i Malmö, är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Egmont Kids Media i Sverige omsätter 470 miljoner SEK (2012) och har 105 anställda. Verksamheten ingår i den internationella Egmontkoncernen, en av Skandinaviens ledande mediekoncerner med 6 400 medarbetare och som ger ut medier i över 30 länder. Egmonts totala omsättning uppgick 2012 till 1,6 miljarder EUR.
Läs mer på www.egmontkm.se och www.egmont.com