Lisbeth Salander möter Modesty Blaise

Agent X9 har sedan starten 1969 innehållit kriminal-, agent- och detektivhistorier - där Modesty Blaise varit den klart mest populära karaktären sedan tidigt 70-tal. Nu får hon konkurrens av ytterligare en stark och egensinnig person, nämligen Lisbeth Salander i den franska serieversionen av Stieg Larssons Millenniumtrilogi.

Under sommaren 2014 kommer serieadaptionen från Stieg Larssons första Millenniumbok, Män som hatar kvinnor, publiceras i två delar i Agent X9. Sedan kommer de två påföljande seriedelarna - Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes - publiceras som sommarläsning under de kommande två åren. Historien startar i Agent X9 nummer 6 som finns i butik nu.

"Sylvain Runbergs serieadaption av Millennium gör att Agent X9 kommer ha sin plats i hyllorna även på 2000-talet. Modesty Blaise har varit tidningens galjonsfigur sedan 1971 och Lisbeth Salander är vår tids Modesty Blaise, så det känns helt klockrent", säger Johan Kimrin, redaktör för Agent X9.

Även för den som läst eller sett filmatiseringarna av Män som hatar kvinnor finns det en del nya inslag i den franska serietolkningen. Översättaren Marika Yamoun berättar i en artikel i Agent X9 nr 7 (i butik den 3 juli) exempel på likheter och skillnader mellan de olika versionerna.

I Agent X9 kan man också läsa Alan Moores spännande V for Vendetta, Pär Thörns Ordningen upprätthålls alltid, Rip Kirby och Agent Corrigan.

Agent X9 ges ut av Egmont Publishing Kids AB.

Bilder laddas ner från Egmont Publishing Kids pressrum på MyNewsdesk.

För mer information vänligen kontakta:

Agent X9: Daniel Carlsson, Ansvarig utgivare, Egmont Publishing Kids. daniel.carlsson@emont.se, 040-693 94 81.

Millenniumtrilogin: Magdalena Hedlund, Hedlund Agency, magdalena@hedlundagency.se, 070-669 05 68

Mer om Millenniumtrilogin och Agent X9

·  Agent X9 har getts ut i Sverige sedan 1969. Tidningen utges med 12 utgåvor per år.

·  Stieg Larssons Millenniumtriologi har sålts i ca 75 miljoner exemplar i ett 40-tal länder.

·  Modesty Blaise skapades av Peter O’Donnell och Jim Holdaway 1963.

·  Första gången Modesty Blaise publicerades i Sverige, gick serien under namnet Zita, hemlig agent och Modesty hette då Zita Black. Året var 1965 och tidningen var Bildjournalen.

Det finns två serieadaptioner av Millenniumtrilogin – en amerikansk som är utgiven av DC Comics och i Sverige av Norstedts och en av det franska förlaget Dupuis. Den senare går nu att läsa i Agent X9.

• millenniumtrilogin
  • modesty blaise
  • stieg larsson
  • agent x9

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser för vuxna och barn i Sverige, däribland Hemmets Journal, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine, samt ger ut aktivitetsböcker, spel och pussel. Därutöver har företaget en omfattande eventverksamhet. Företaget omsätter i Sverige cirka 900 MSEK och har 300 anställda. Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och 6 600 medarbetare. Vi står bl.a. bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda filmbolag t.ex. Zentropa.