Serie om döv ridtjej i tidningen Bamse – Läsare kom med idén till figuren

När Bamsetidningen utlyste en figurtävling skickade 23-åriga Mimmi och My Arvidsson från Söderala in sin idé. I nu aktuella Bamse nr 9 publiceras serien som bygger på deras figur Martina Vildkatt. I den spännande serien uppstår ett missförstånd mellan den döva ridtjejen Martina Vildkatt och Bamses dotter Nalle-Maja.

En av vinnarfigurerna i Bamsetidningens figurtävling var Martina Vildkatt som Mimmi och My Arvidsson i Söderala skapat.

– Idén till Martina kom vi på för ganska länge sen i och med att vi känner två systrar vid namn Marta och Stina som är döva, berättar Mimmi och My Arvidsson. Vi har aldrig sett någon Bamseserie ta upp döva eller teckenspråk tidigare, så vi tyckte att det skulle vara lärorikt och intressant att få lära känna en karaktär som Martina. Och eftersom Marta och Stina är jätteduktiga på att rida och älskar hästar så tyckte vi att Martina också skulle få ha det intresset.

Bamseredaktionen fastnade för deras figur och en historia skrevs av författarna Joakim Gunnarsson och Jens Hansegård.

I nu aktuella Bamse nr 9 publiceras serien som handlar om när Martina Vildkatt är på besök hos sin moster. Martina som är döv är en duktig ryttare och rider en tur i skogen. Där hittar hon en kvarlämnad ryggsäck. Hon tar med den för att ta reda på vem den tillhör. Då plötsligt upptäcker hon att någon jagar henne … Det är Bamses dotter Nalle-Maja som vill ha tillbaka sin ryggsäck och inte förstår varför inte Martina stannar när hon ropar.

I tidningen finns även en faktasida om teckenspråk som bland annat innehåller handalfabetet, ett par tecken som är bra att kunna och länkar till var man kan lära sig mer om teckenspråk.

Bamseredaktionen fick hjälp av Sveriges Dövas Riksförbund med genomläsning och feedback innan publiceringen.

– Det är roligt att ännu fler nu får kunskap om det fantastiska teckenspråket och ges möjligheten att lära sig teckenspråk. Vi är mycket glada att vinnarna i läsartävlingen bidrog med sin idé och att Bamsetidningen har lyft fram döva och teckenspråk, vilket sällan förekommer i barnlitteratur, säger Hanna Sejlitz, förbundsordförande på Sveriges Dövas Riksförbund.

Bamse nr 9 kommer ut den 17 juni och ligger i butik till den 8 juli.

Om du har frågor eller önskemål om recensionsex/pressbilder, vänligen kontakta:

Charlotta Borelius, Chefredaktör för tidningen Bamse

charlotta.borelius@egmont.se