Bröder öppnar nytt på Tjärhovsplan när Jimmy lämnar efter 20 år

Efter att Jimmys Steakhouse varit nästan som en institution på Tjärhovsplan i över 20 år lämnar Jimmy, känd för sina stora och fina köttbitar, nu med varm hand över restauranglokalen till Brödernas Södermalm. I Einar Mattssons lokal serveras nu hamburgare och pizza av hög kvalitet. Plus en och annan iskall öl, precis som förut.

Brödernas Södermalm är ny lokalhyresgäst på Tjärhovsgatan 35. Känns adressen bekant? Det kan bero på att Jimmys Steakhouse huserat här i 20 år.

När ägaren Jimmy 1995 kontaktade Einar Mattsson för att hyra en lokal för att öppna eget blev det hörnan på Tjärhovsplan och en restaurang inspirerad av Latinamerika. Sedan dess har Jimmys på Tjärhovsplan varit en samlingspunkt som förenar kvarterets boende och förbipasserande gäster.

De bästa köttbitarna
Under åren på Svenska Amerikalinjens alla resor i Latinamerika, hade Jimmy betraktat vad folk helst åt, och fick idén till sitt då unika matkoncept. Konceptet gick ut på att erbjuda träkolsgrillat kvalitetskött, tillsammans med en grillad majskolv, bakad potatis och en välslagen bearnaisesås. Köttet, de allra godaste och bästa bitarna, skulle du som gäst se grillas och känna doften av i restaurangen. Med sina 35 år i Grand Hôtels Cadierbar, hade Jimmy dessutom god kännedom om vad gästerna ville ha i glaset.

1995 fanns ingenting liknande i Stockholm. De flesta bra restauranger erbjöd á la carte-meny på vita dukar. På Jimmys steakhouse fanns inga vita dukar, däremot en bar med söders bästa drinkar med stora portioner av närproducerat nötkött. Kockar och kökspersonal från stadens kända krogar kom på nyfikna besök, och inte minst för att själva äta ett rejält stycke gott kött.

Viktig för stadsdelen
En dag kom Einar Mattsson själv förbi på besök. Han överlämnade då en tavla och tackade för att Jimmy bidragit till att lyfta stadsdelen. Tavlan med historiskt motiv från Tjärhovsplan hängde under alla år på väggen i lokalen.

– Oavsett vilket problem jag som krögare fått, så löste alltid Einar Mattsson problemet. Blev det nya regler för branddörrar, ja, då kom någon och löste det direkt. När jag behövde mer lagerutrymme, då löstes det också. Vi har alltid kommit överens. Jag har haft andra hyresvärdar, men hos Einar Mattsson finns ett osvikligt lösningsfokus, som många hyresvärdar saknar, säger Jimmy, när vi undrar hur företaget varit som hyresvärd i hela två decennier.

Dags för pension
Att lämna över en lokal, som varit en del av ens liv, är såklart känslosamt. Lokalen har använts till bröllop och ett otal fester. Det finns mängder av berättelser där första dejten varit på Jimmys steakhouse, som sedan resulterat i bröllop i lokalen, dop och födelsedagsfiranden. Nu är det dags för välförtjänt pension. Jimmy har lämnat det soliga läget på Tjärhovsplan för att spendera några veckor lite närmare ekvatorn.

Nu tar Bröderna över lokalen
Nu satsar de nya ägarbröderna, Jonas och Joakim Wiklander, på att bygga om och anpassa lokalen till att kunna husera 120 gäster inomhus och hundratalet sittande gäster på uteserveringen.

Brödernas matkoncept bygger på hamburgare och pizza av hög kvalitet i en ombonad restaurangmiljö. I baren erbjuds ett stort urval av goda drinkar och iskall öl.

Precis som förut.

• social hållbarhet