Einar Mattsson: 5,7 miljarder till nya bostäder

Einar Mattssons årsberättelse för 2014 visar dels på en stabil tillväxt dels att koncernens finansiella ställning fortsatt är mycket stark. Det är helt i linje med koncernens långsiktiga ambitioner att växa. Med aktuell projektportfölj planerar man att investera cirka 5,7 miljarder i bostadsprojekt i Stockholmsregionen de kommande fem åren.

Tittar man närmare på dotterbolagen i koncernen - projektutvecklingen av nya bostäder och entreprenadverksamheterna ser man att omsättningen ökar. Einar Mattson projekt AB som arbetar med nyutveckling av bostäder har cirka 2000 bostäder i sin projektportfölj och ökar sin omsättning till ca 800 mkr. Einar Mattsson Byggnads AB som säljer tjänster inom bygg- och förvaltningsentreprenader ökar sin omsättning till 913 mkr.

Koncerns finansiella motor – förvaltningsfastigheterna har nu ett bedömt marknadsvärde på ca 6,7 mdkr. Inom EM-sfären finns ytterligare fastigheter med ett värde om cirka 2,2 mdkr. Totalt ger det ett bedömt fastighetsvärde om cirka 9 mdkr. Den egna förvaltningsverksamheten förvaltar fastigheter till ett totalt värde om cirka 27 mdkr.

- Einar Mattsson har varit en del av stadsutvecklingen i Stockholm i 80 år. Planen framöver är investera ca 5,7 miljarder kronor i nya bostäder i regionen de närmaste fem åren. Vi ser det som naturliga steg i den långsiktiga resa vi är på, säger Stefan Ränk, koncernchef Einar Mattsson AB.

I Einar Mattssons årsberättelse för 2014 kan du, utöver att botanisera i nyckeltalen för verksamheterna, också läsa om rekordkonverteringen av Vattenfalls tidigare kontor, Järfällas nya stadskärna, hur det är att bo i Norra Djurgårdsstaden eller intervjun om Stockholms tillväxt med Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård.

Årsberättelsen finns i sin helhet på Einar Mattssons webbplats här