Einar Mattsson prisas för innovativt hållbarhetsarbete

Einar Mattsson har tilldelats priset för innovativt hållbarhetsarbete i samverkan mellan fastighetsägare och hyresgäst.  Priset togs emot av Björn Schenholm Ristborg, gruppchef på förvaltning Einar Mattsson Byggnads AB, på Sweden Green Building Councils hållbarhetskonferens den 10 november. Priset delades ut av Stockholm stads fullmäktigeordförande Eva-Louise Erlandsson Slorach.

Sweden Green Building Councils motivering lyder:

Priset går till Einar Mattson Byggnads AB för deras ROT-renovering av Kvarteret Landsfogden 6 i Bagarmossen i södra Stockholm. Einar Mattson Byggnads AB har systematiskt och modigt genomfört ett mycket imponerande ROT-projekt i ett flerbostadshus från 50-talet. De valda energieffektiviseringsåtgärderna är både kraftfulla och väl avvägda. Ombyggnader av lägenheter har skett med stor omsorg om och respekt för de boende och byggnaden. Under projektet har det pågått en brett inbjuden dialog med påverkansmöjlighet som främjat goda kontakter mellan boende, hantverkare och hyresvärd. En innovativ och lyhörd dialog med resultat som ökad trygghet, ökad tillgänglighet, bibehållen skönhet och kvalitet samt starkt minskad energianvändning som också gett en hållbar modell för kommande ROT-projekt.

-  I arbetet med renoveringen i kvarteret Landsfogden har det varit en framgångsfaktor att kombinera omsorgen om fastigheterna med respekt för hyresgästens synpunkter. Det innebär inte att alla alltid får som de vill men all blir lyssnade på, säger Björn Schenholm, Einar Mattsson Byggnads AB.

-  Man kan lura sig att tro att det tar längre tid eller mer resurser men det handlar mer om att ha en genomtänkt arbetsmetod och en engagerad arbetsstyrka som förstår att visa omsorg i uppdraget med hyresgästerna. I och med att vi växer med våra förvaltningsuppdrag har vi kunnat vässa de här metoderna, säger Björn Schenholm, Einar Mattsson Byggnads AB.

Kvarteret Landsfogden 4 och 6 är en del av den långsiktiga uppbyggnaden av Einar Mattssons verksamhet och byggdes för egen förvaltning av Einar Mattsson 1954. Totalt omfattar kvarteren 89 hyreslägenheter, en total area om cirka 5000 kvadratmeter och tre lokaler. Läs om Landsfogdens livscykel och hyresgästerna i Einar Mattssons årberättelse från 2012.

Här kan du läsa mer om Sweden Green Building Council och hållbarhetskonferensen Building Sustainability SGBC14.

För med information kontakta:

Björn Schenholm Ristborg, gruppchef förvaltning,

Einar Mattsson Byggnads AB