Einar Mattsson: Social hållbarhet kräver långsiktighet och samverkan

Igår, 14 juni genomförde Einar Mattsson ett rundabordssamtal med deltagare från fastighetsbranschen, politiken och civilsamhället på politikerveckan i Järva. Deltagarna pratade om finansiering av insatser, vem som ska ansvara för insatserna, vem som bäst genomför dem och vilka insatser som är effektivast. I samtalet lyfte deltagarna bland annat ämnen som satsningar på skolan, insatser för att tidigt fånga upp barn i riskmiljöer, utformningen av tryggare stadsmiljöer och hur man i förvaltningen av bostäder kan skapa större trygghet i ett bostadsområde.

- Hållbarhet handlar om att vara långsiktig, samverka och att inte hoppa från tuva till tuva med olika åtgärder. Det gäller i högsta grad när det kommer till social hållbarhet. Vårt bidrag till det är att sköta vår huvuduppgift – att skapa attraktiva och trygga boendemiljöer för våra nuvarande och blivande hyresgäster. Då är det långsiktigheten som gör att vi inte backar när det blir stökigt, säger Stefan Ränk, Einar Mattssons koncernchef.

- Vi välkomnar krav på insatser för social hållbarhet som vi möter vid markanvisningar. Eftersom hållbarhet handlar om att vara långsiktig är det viktigt för oss på Einar Mattsson att fokusera på att utforma bostadsområden som är långsiktigt attraktiva. Det gör man genom att skapa platser där människor kan driva företag, få gemenskap och känna trygghet , säger Britta Blaxhult, chef mark- och projektförvärv.

Bakgrund

Einar Mattsson deltar som utställare och sponsor av politikerveckan i Järva. Einar Mattsson har under flera år sponsrat filmfestivalen som föreningen Global Village arrangerat. Det gör vi för att vi ser positivt på att människor engagerar sig och skapar värde för människor som bor i våra bostadsområden och som vill göra dem ännu mer attraktiva.

Ewelina Holm, Kommunikationschef

Telefon: 076- 542 67 20

Stefan Ränk, koncernchef

Britta Blaxhult, chef mark- och projektförvärv