Hågadalen porträtteras av dansk konstnär

Vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala inviger danskfödda konstnären Kirsten Holms utställning  ”Spelar på mitt landskap 6” med vernissage nu på lördag 29 mars kl 11-14. Utställningen pågår under perioden 29 mars - 10 maj. Utställningen hänger i Ekeby Galleri på vårdcentralen Ekeby Hälsocenter, Ekeby bruk A33.

Kirsten Holm är född 1947 i Vordingborg, Danmark. 1977 flyttade hon till Sverige och är bosatt i Uppsala sedan 1981. Idag bor hon i Flogsta och har en ateljé i Håga by. Några av hennes favoritmotiv är just Hågadalen och Kvarnbo, vilka båda ligger i närhet till vårdcentralen. På utställningen visar hon övervägande bilder med en stark anknytning till just dessa platser och med en viss tonvikt på vårtid och grönt.

Kirsten Holm är autodidakt. Hon tecknar och målar främst med torrpastell men också gärna med kol, blyerts eller tusch.

- Titeln på utställningen, "Spelar på mitt landskap 6" antyder på ett landskapsmåleri. Jag ser naturen och årets och dygnets gång som mina ständiga lärare som jag iakttar och lyssnar till, säger Kirsten Holm.

Förutom konstnärskapet är Kirsten Holm även musiker och producerar egen musik. Hon har ett eget skivbolag och utgår från samma inspirationskälla som hennes bildvärld.

- Det spiller över på mina bilder, där rytmen kan vara själva saken, det poetiska, fulla av fina detaljer. Det är ofta ljud som sätter i gång mitt måleri, berättar Kirsten Holm.

Utställningen genomförs i samarbete mellan Upplands KRO förening, Uppsala Konstnärsklubb och vårdcentralen Ekeby Hälsocenter.

- Det är jättebra att en vårdcentral förstår hur viktig konst är för att vårt välmående, säger Kajsa Haglund som är ordförande i Upplands KRO förening.

Vernissage lördagen 29 mars kl 11.00 - 14.00. Därefter är galleriet öppet då vårdcentralen är öppen, vardagar kl 08.00 - 17.00. Utställningen pågår 29 mars till 10 maj 2014.

Separat pressvisning efter överenskommelse.

Utställningen genomförs i samarbete mellan Upplands KRO förening, Uppsala Konstnärsklubb och Ekeby Hälsocenter.

Mats Brolin, 018 611 08 04, mats.brolin@ekebyhalsocenter.se

Webb: www.ekebyhalsocenter.se/ekeby-galleri

Upplands KRO föreningwww.krouppland.se, Kajsa Haglund,kajsa.haglund@telia.com.

Uppsala Konstnärsklubbwww.uppsalakonstnarsklubb.se

• Hälso-, sjukvård