Konstevenemang möter anrik bruksmiljö

Nu på lördag 18 oktober klockan 11-16 går Konstens dag på Ekeby Bruk av stapeln för andra året i rad. Första året blev en succé och flera hundratals personer besökte evenemanget.

Ekeby Galleri håller vernissage under dagen och presenterar stolt Anita Mattssons utställning ”Mitt Uppsala”. I vårdcentralens lokaler visas även fotografier, film, keramik och gjutformar från brukets glansdagar.

Konstens dag är initierat av Ekeby Hälsocenter som kontinuerligt anordnar utställningar i vårdcentralens galleri, Ekeby galleri.

Tillsammans har Ekeby Hälsocenter med sig ett tiotal konstentusiaster som driver projektet. Alla är aktiva på Ekeby bruk och jobbar med konst i någon form. ”Vi har en bra sammanhållning i bruket och vi är många som brinner för konst och form. Vi är stolta över att ha vår verksamhet i anrika Ekeby bruk där konsten sitter i väggarna, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter samt initiativtagare till evenemanget.

Ekeby bruk är känt för sin vackra keramik och under nästan ett sekel har dess duktiga formgivare och konsthantverkare skapat många föremål som letat sig ut i både svenska hem och i övriga världen. Produktionen lades ned vid fabriken på 70-talet, men bruksandan lever vidare genom att fabriken fyllts med konstnärer, gallerier, ateljéer och flera konstintresserade företagare, där ibland den stora badrums- och kakelbutiken Ekeby Bruk Bad & Kök.

- Vi som vistas och verkar i den gamla Upsala-Ekebyfabriken vill återigen lyfta fram Ekeby Bruk som en plats för starka, konstnärliga uttryck, säger Ulf Sixtensson, projektledare för Konstens dag.

Under dagen håller arrangörerna öppet hus klockan 11-16. Installationer och utställningar i bland annat glas, träkonst, keramik och målningar varvas med originalkeramik, gjutformar och journalfilmer från den gamla keramikfabrikens glansdagar. Det kommer att finnas möjlighet att prova på akvarell, silversmide och teckning.

Under dagen kan besökarna även få sin egen Upsala-Ekebykeramik bedömd av experter från Upsala-Ekebysällskapet.

- Det är spännande att konsten än mer fått fotfäste och blivit synlig i det gamla bruket, säger Christer Fredlund, ordförande i Upsala-Ekebysällskapet.

- Vi är många på Ekeby bruk som jobbar med konst och konstnärliga material så när idén om Konstens dag kom upp ville vi gärna vara med. Vi vill jobba för ett levande Ekeby bruk där konstnärer, hantverkare och andra konstintresserade öppnar upp en dag för allmänheten och visar att här sjuder det av liv och skapas i många stora och små lokaler, säger Birgitta Paulin, DECO Material & Design.

- Efter förra årets succé då hundratals personer besökte Konstens dag i bruket märkte vi att det finns en stor efterfrågan av ett mångsidigt konstevenemang. Det här året bjuder vi därför på ett fint program av konst- och kulturaktiviteter”, säger Mats Brolin.

Deltagare: Upsala-Ekebysällskapet, Studiefrämjandet, Ekeby Bruk Bad & Kök, Ekeby Galleri (Ekeby Hälsocenter), Ateljé Fria Händer, Galleri Blomqvist-Westman, Konstbruket, Deco Material, Medborgarskolan, De fyra konstnärsgrupp, 2 Snickare och Eva Triumf.

Mer information:

Evenemangets facebooksida www.facebook.com/konstensdag