Ny bok: Mitt val - om Stampen, medierna och en bok som förändrade allt

Nyhet   •   Aug 22, 2019 10:00 CEST

När Tomas Brunegård som 33-åring blev vd på Göteborgs-Posten påbörjade han en händelserik resa. Under sina sjutton år som chef på G-P och Stampenkoncernen genomdrev han stora förändringar. Han stod i spetsen för flera spektakulära uppköp, bland annat av VLT och Centertidningar.

Men mitt i karriären, precis fyllda 50, lämnade Tomas Brunegård sitt toppjobb och tog flygcertifikat med sikte på att bli hjälpflygare i utvecklingsländer. Samtidigt förändrade finanskrisen och digitaliseringen spelplanen för tryckta medier. När turbulensen runt Stampen var som värst var han med sin fru och dotter på uppdrag i Papua Nya Guinea. En annan resa hade börjat.

I boken skildras samspelet med många av mediebranschens företrädare men också passager som blev av avgörande betydelse.

Vi får också veta mer om uppväxten i pingstkyrkan, hans första år som chef för svenska Burger King och arbetet som ordförande, först för Tidningsutgivarna och senare för tidningarnas världsorganisation, WAN-IFRA. Här berättar om sitt liv, sin livsfilosofi och den stora fråga som ledde fram till hans val att helt byta livsspår: ”Vad gör jag med resten av mitt liv?”

Tomas Brunegård var 1996-2012 VD/koncernchef för GP/Stampengruppen. Tomas Brunegård har också varit ordförande för tidningarnas världsorganisation, WAN-IFRA, 2013-17 och Tidningsutgivarna, TU 2008-2013.

Numera är han ordförande för ledarskapsinstitutet EuroAcademy och Leadership Network of Scandinavia ,styrelsemedlem i Stena Line BV och Räddningsmissionen och strategisk rådgivare åt Mission Aviation Fellowship.

För beställning av recensionsex, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com

Tel 070 696 1057.

Utgivningsdag 22 augusti