Ny bok: Fjäll i förvandling - tre romaner om kolonialism i sameland

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 16:47 CEST

Nu finns romantrilogin Fattiga som de voro, Separatorn och De tvångsförflyttade samlade i en enda bok. Texterna är reviderade och kompletterade i förhållande till originalutgåvorna. Berättelserna är verklighetsbaserade och ger perspektiv på dagens same- och miljöpolitik. Fjäll i förvandling påminner om Sveriges koloniala förflutna och statens förhållningssätt till det samiska folket.
Första delen, Fattiga som de voro, handlar om de legendariska samerna Stor-Nila och Lill-Docka. Genom huvudpersonernas dramatiska liv speglas utvecklingen i en fjällbygd under 1800-talets begynnande jordbruksexpansion. Boken kom första gången 2007. Detta är tredje upplagan. I Separatorn skildras släktingar till Stor-Nila och kulturkrockar mellan Sverige och Sameland i början av 1900-talet. Isoleringen i den karga fjällbygden börjar brytas, jordbruken blir fler och mötet med den växande staden skapar konflikter för huvudpersonerna. Originalet gavs ut 2009. I sista delen, De tvångsförflyttade, möter samerna nya problem i form av vattenkraftutbyggnader och gruvbrytningar. Samtidigt genomförs den tvångsförflyttning av nordsamer som betraktas som en av de mörkaste fläckarna i Sveriges behandling av samerna. Romanen utspelar sig delvis i tidningsmiljö. Den gavs ut i första upplagan 2013. Människor och händelser i Tärna i södra Lappland står i centrum för berättelserna. Vissa delar utspelar sig i norra Lappland samt i Östersund, Uppsala, Stockholm och de norska fylkena Nordland och Troms.

Boken ges ut av Firma Birger Ekerlid i samarbete med Ekerlids Förlag och Gaaltije, sydsamiskt kulturcentrum. Den innehåller 528 sidor och har 24 illustrationer. Den ges ut i storpocketformat.

Omslagsbild: Tomas Colbengtson.

För beställning av recensionsex, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com 070-696 10 57. För kontakt med Birger Ekerlid, ring 070-526 57 60. Birger.ekerlid@bredband.net

Kommentarer (0)