Ny bok: Politiken sviker skolan av Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund

Ny bok: Politiken sviker skolan av Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund

Våra nationella politiker har spelat bort makten över skolan. De kan inte tala till oss väljare som om de har kvar beslutanderätten. Det är kommuner och privata huvudmän som styr skolan.

Politikerna har svikit skolan. Splittring och segregation är ett hot mot vårt samhälle och demokratin. Och mot eleverna.

Våra politiker måste återerövra makten, sätta skolan överst på dagordningen och hjälpa till att utveckla undervisning och arbetsmiljö. Sverige ska ha en skola i toppklass. Det kräver samarbete och samverkan.

Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, pekar i intervju- och samtalsboken Politiken sviker skolan ut nio problem som måste lösas nu. Det handlar om kunskaper, lärarens tid, hot och våld, skolsegregation, vinster, lärarbrist, statens ansvar, shopping av utbildning och hotet mot vår demokrati.

För beställning av recensionsex, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com

tel 070-696 1057. För kontakt med Åsa Fahlén, ring Zoran Alagic, tel 070-262 27 00. Zoran. Alagic@lr.se