Peter Wallenberg och Claes Malmberg bland höstens utgivning hos Ekerlids Förlag

Peter Wallenberg och Claes Malmberg bland höstens utgivning hos Ekerlids Förlag

Under hösten ger Ekerlids Förlag ut Ronald Fagerfjälls biografi om Peter Wallenberg, Den förlorade sonens återkomst. Boken bygger bland annat på 100 timmars intervjuer med Peter Wallenberg och andra makthavare inom näringslivet. I september kommer Claes Malmbergs memoarbok Mysteriet Claes Malmberg. Det är en historia om fängelser, missbruk, buddhism och en vansinnig mängd händelser under författarens liv som skådespelare. Hans historia är berättad för Petter Karlsson.

Elisabeth Tarras-Wahlberg ger i boken Journalister är också människor  gyllene råd i mediehantering grundade på sina närmare trettio år som talesperson för hovet. Huvudrätt - mental träning för alla är en mental kokbok sprungen ur Lars-Eric Uneståhls och Stig Wiklunds erfarenheter kryddade med skidåkaren Johan Olssons reflektioner.

Ericssons och vägen tillbaka är titeln på Åse Lindskogs bok om telekomföretagets kris i början av 2000-talet när 70 000 personer var tvingade att lämna företaget. Boken bygger på intervjuer med bland andra Carl-Henric Svanberg. Jan Öberg visar i boken Slå börsproffsen! sina tio steg till bättre aktieaffärer. Den riktar sig såväl till nybörjare som mer erfarna aktieplacerare.

Maten och moralen - ska vi producera mat i Sverige är en antologi om relationen mellan mat och människa där ett antal samhällsdebattörer medverkar. Anders Kron och Mikael Wallgren skriver i boken Shared Service Management om hur organisationernas stödfunktioner kan effektiviseras.

Den 4 oktober 2015 är det 100 år sedan Karl Staaff avled. En minnesbox ges ut med titeln Karl Staaff - fanförare, buffert och spottlåda. Den innehåller två titlar. Hans Lindblad skriver om  Karl Staaff  och försvarsfrågan och i en antologi med Håkan Holmberg och Anders Johnson som redaktörer skildras den förre statsministerns kamp för fackliga rättigheter och allmän rösträtt.

För info och recensionsexemplar, maila bertil.ekerlid@ekerlids.com Tel 070-696 1057.