Smaka på Bergslagen

Smaka på Bergslagen

Tidig morgon, onsdag 5 september 2018, bär det av mot härliga Bergslagen med EkmanResor 1st Bussness Class. Vid resans första stop besöker vi familjeföretaget Grythytte Qwarn som har förvandlat kvarnen som malde mjöl åt alla i trakten till gårdsbutik. Det bjuds på delikatessprovning på lokala råvaror såsom Grythytte Qwarns Knäckebröd, Grythyttanvin och den välkända osten Bredsjö Blå.

Vi börjar med ett besök hos Grythytte Qwarn och fortsätter sedan till Måltidens Hus där vi får en guidad rundtur och möjlighet att upptäcka Gastronomiska teatern och Kokboksmuseet med tillhörande butik. Vi äter därefter gemensam lunch i restaurangen. På eftermiddagen beger vi oss mot Grythyttan vin, som tillverkar vin och glögg av vilda bär och frukt från Bergslagen och fjällen. Här får vi ta del av tillverkningens olika faser under en guidad tur som avslutas med vinprovning. Sedan beger vi oss mot Bredsjö, här tillverkas den välkända osten Bredsjö Blå. Vi går en guidad rundtur på gården och smakar på deras goda ost i Ostcaféet.

OM RESAN:

Antal dagar: 1 dag

Avresa: Onsdag 5 september 2018

På/Avstigning: Stockholm, Cityterminalen 07:30

Pris: 1 490 SEK

I resan ingår: 1 Lunch, Provsmakningar, Entréavgifter samt Bussresa.

Stephanie G. Bonn

Presskontakt Zap PR Presskontakt +46 (0)70 77 56 110