Skånska ekogårdar öppnas upp för allmänheten

Ett välkommet inslag under den vackra sensommaren - där solens värme blandas med den annalkande höstens krispiga luft - är Ekorundan i Skåne! Ekorundan genomförs i år den 26-27:e september då sex ekologiska lantbrukare arrangerar "Öppen gård" mellan klockan 10 och 17.  Evenemanget är en del av EKO-september, kampanjmånaden för att öka intresset för ekologisk mat.

Ekorundans koncept är att skånska ekologiska lantbrukare öppnar sina dörrar för allmänheten och bjuder på uppskattade inslag såsom bonden berättar, örtvandringar och självplock. Evenemanget ger även möjlighet för besökaren att ta med sina barn på utflykt i grönskan där de kan möta gårdens djur, köpa nyskördade ekologiska grönsaker och kanske till och med få sitta i en riktig stor traktor. Ekorundan är också en del av en större nationell satsning: EKO-september och initiativtagaren och arrangören Mossagården kan i år genomföra arrangemanget tack vare samarbete med KRAV, Naturskyddsföreningen Skåne och Ekologiska lantbrukarna.

- Jag tycker så mycket om att få vara i ett ekologiskt sammanhang och få verka för och samlas kring den ekologiska debatten. Jag är helt övertygad om att det ekologiska lantbruket är en långsiktig lösning för problem som vi ser idag med miljöförstöring och klimatförändringar och jag vill fortsatt verka för och finnas i framtidsinspirerande sammanhang. Ekorundan är för mig ett av de allra bästa sammanhangen, där vi lantbrukare får prata om det som vi egentligen sysslar med varje dag; att verka i symbios med natur och odlingar! säger Ebba-Maria, VD för Mossagården.

Det är 14:e året i rad som Ekorundan genomförs och konceptet håller i sig. Ekorundan ligger utanför allmän sammankomst och gårdsbesöken sker i stor utsträckning utomhus, vilket gör att arrangemanget kan genomföras i år trots covid-19. De medverkande gårdarna kommer också att följa de rekommendationer som finns för att minska risken för smittspridning.

Deltagande gårdar: http://ekobonden.se/index.php?id=165
Pressbilder: http://ekobonden.se/index.php?id=195

Bakom Ekorundan står grundaren Ebba-Maria Olson, KRAV-odlare på Mossagården i Veberöd. Den nationella kampanjen EKO-september genomförs av Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och flera marknadsaktörer för ekologisk mat.

För mer information, kontakta:

Ebba-Maria Olson, Mossagården i Veberöd, 046-85544/070-3285544, ebba@mossagarden.se.

Ida Lind på Ekologiska Lantbrukarna: 072-30 98 395, ida.lind@ekolantbruk.se

Deltagande gårdars kontaktinfo finns presenterade här: http://ekobonden.se/index.php?id=165