Barnen serveras mer ekologiskt bröd i skola och förskola

Ekologiskt bröd är det livsmedel som ökat mest i offentlig sektor sedan 2015. Då noterades att 6 % av brödinköpen i offentlig sektor var ekologiska. Sedan dess har inköpen ökat med 83 % och ligger nu på 11 % av de totala brödinköpen. Av dessa är 91 % av svenskt ursprung. Detta visar färska siffror från DKAB Service AB.

Ekomatcentrum har tillsammans med flera företag inom brödbranschen satt fokus på just det ekologiska brödet de senaste två åren och uppenbarligen har det gett resultat. 2016 instiftades Ekobrödspriset av Polarbröd för att premiera kommuner med höga ekologiska brödinköp. Vellinge kommun vann Ekobrödspriset 2016 och Uppsala kommun vann 2017.

- Ekologiskt bröd har tillsammans med ägg högst andel svensk råvara, 91 % respektive 100 %. Dessutom är bröd både näringsrikt, klimatsmart och mycket uppskattat av barnen i skola och förskola, säger Mimi Dekker på Ekomatcentrum.

• Jordbruk, lantbruk, fiske