Efterlysning - Svenska ekologiska livsmedel

Den 21 november premierar Helena Jonsson, LRFs förbundsordförande de 33 kommuner och landsting som uppnått 25 % ekologiskt på Bryggarsalen i Stockholm. En gest som vi hoppas ska spilla över på producentorganisationerna och öka intresset för ekologisk produktion i Sverige.

Marknaden för ekologiska livsmedel ökar snabbt inom hotell/restaurang och offentlig sektor. 2011 omsatte sektorerna  ekologiska livsmedel för 2,1 miljarder. Lika mycket som ICA eller Coop sålde ekologiskt för under 2010. Offentlig sektor ökade sina ekoinköp med nästan 30 % mellan 2010 och 2011. Fortsätter de att öka inköpen av ekologiskt i samma takt behövs snarast ett ökat utbud av svenska ekologiska livsmedel på marknaden – risken är annars stor att den ökande efterfrågan driver på importen istället för att öka den svenska produktionen.

- Frukt och grönt är det begränsad tillgång på och den ekologiska potatisen är ett sorgebarn. I Malmö har de fått sänka andelen serverad potatis eftersom det inte finns tillräckligt med ekologisk potatis av bra kvalitet säger Gunilla Andersson, Malmö stad

EkoMatCentrum har inventerat utbudet av ekologiska livsmedel på marknaden och funnit att väldigt mycket är importerat och att importen ökar. Vi köper mycket ekologiskt kaffe och bananer till offentlig sektor och väldigt lite svenskt ekologiskt griskött, kyckling, charkprodukter, bröd, frukt, tomat och gurka. Flera typiskt svenska livsmedelsprodukter produceras i väldigt ringa omfattning som ekologiskt i Sverige.

Om Sverige ska kunna nå 25 % ekologiskt i offentlig sektor till 2013 och Matlandet Sverige nå sina visioner om en levande landsbygd måste ekologisk produktion få en högre prioritet såväl i politiken som i näringslivet.

Önskelista - svenska ekologiska livsmedel

• Bröd, hårt och mjukt, pasta
  • Kyckling,  gris och charkprodukter och nötkött
  • Odlad miljömärkt fisk
  • Hårdost och dessertost
  • Frukt; äpplen, päron och plommon
  • Bär; jordgubbar och hallon
  • Grönsaker; tomat, gurka, sallat.
  • Frysta grönsaker; broccoli, blomkål, lök etc
  • Potatis

• ekologisk konsumtion