Nytt rekord i offentlig sektor - 36 % ekologiska inköp i Sverige!

Stämningen var hög när miljöminister Karolina Skog tillsammans med Ekomatcentrum delade ut diplom till Ekomatsligans alla vinnare den 21 maj i Stockholm.

Fyra kommuner toppar årets liga med över 60% ekologiska inköp vardera. Vellinge kommun vann för fjärde året i rad, nu med 80 % ekologiskt. För det fick de äran och ett guldmärke på det diplom som räcktes över av miljöminister Karolina Skog. På andra plats kom Lunds kommun med 74 % ekologiska inköp och på delad tredjeplats kom Örebro kommun och Malmö stad med 63 % vardera.

Region Kronoberg vann region- och landstings-ligan med 56 % ekologiskt, tätt följd av Region Uppsala, Landstinget Blekinge och Västra Götalandsregionen.

10 i topp, kommuner

1. Vellinge kommun 80%

2. Lunds kommun 74%

3. Malmö stad 63%

3. Örebro kommun 63%

5. Nyköpings kommun 55%

5. Södertälje kommun 55%

7. Eskilstuna kommun 52%

7. Eslövs kommun 52%

7. Motala kommun 52%

10. Borlänge kommun 49%

3 i topp, regioner och landsting

1. Region Kronoberg 56%

2. Region Uppsala 52%

3. Landstinget Blekinge 48%

3. Västra Götalandsregionen 48%.

Lund och Vellinge fick dela på årets Svekomatspris. De redovisade högst andel svenska ekologiska inköp under 2017, 48 % vardera. Diplom och pris delades ut av Ekologiska Lantbrukarna. Ekobrödspriset gick i år till Örebro kommun för störst ökning, 225 %, av ekologiska brödinköp under 2017. Vellinge knep det andra Ekobrödspriset för högst andel ekologiska brödinköp under 2017, 73 %.

Årets bästa raket gick till Åre kommun som ökade hela 48 %, från 29 % år 2016 till 43 % för år 2017. Den kommun som ökade näst mest var Borlänge kommun. De ökade med 45 %, från 34 % år 2016 till 49 % år 2017.

-Summa summarum kan vi konstatera att Skåne fortsätter att dominera i Ekomatsligan med Vellinge i fronten, berättar Eva Fröman på Ekomatcentrum. Dock kan vi se att Örebro län tagit upp kampen och leder stort i länsekoligan. Hela 48 % av inköpen i länets kommuner och regionen är ekologiska.