Vinnaren Vellinge kommun diplomerades av Paul Svensson på Ekomatsligan 2015!

Vellinge kommun var en klar vinnare med sina 57 % ekologiska inköp.

-Vi lovar att vinna nästa år igen, sa Mikael Andersson och Susanne Freij med ett stort leende. Båda två arbetar på Stora Hammar skola i Vellinge. Skolan serverar mycket ekologisk mat och deltar även i Lilla Ekomatsligan.

Ytterligare en vinnare i årets Ekomatsliga var Katrineholms kommun. Katrineholm blev Ekomatsligans bästa raket då de ökat sina ekologiska inköp med 300 %, från 8 % under 2013 till 32 % under 2014. En storartad bedrift som blir svår att slå nästa år!

Förra årets vinnare Borlänge och Lund, hamnade i år på en delad 2:a plats med 50 % ekologiska inköp vardera. Tre kommuner har därmed uppnått Ekomatsligans silvernivå på minst 50 % ekologiska inköp.

Södermanlands län vann länsekomatsligan med 38 % ekologiskt. Diplom delades ut på de regionala miljömålsdagarna i Nyköping.

Hela 59 av de 97 kommuner, regioner och landsting som nått upp till 25 % ekologiskt, var i Stockholm för att ta emot diplom av stjärnkocken Paul Svensson.

81 kommuner, 8 regioner och 8 landsting har passerat 25 % under 2014. Det är 40 stycken fler än året innan. 16 kommuner, landsting och regioner har över 40 % ekologiskt och 53 stycken har över 30 % ekologiskt.

• ekologiska livsmedel

• Skåne