Open source-verktyget Serenade.js

Pressmeddelande  •  2012-02-14 16:01 CET

Serenade.js är ett nytt open source-verktyg som Elabs lanserade 30 januari.

Elabs har sponsrat och släppt ett antal open source-verktyg varav Serenade.js är det senaste. Det är ett nytt JavaScript-ramverk som hämtat inspiration från gamla idéer i SmallTalk-världen och tar det till webbläsaren. Resultatet är ett verktyg som tillåter utvecklare att bygga interaktiva sidor på ett enklare sätt.

Serenade.js tar inspiration från SmallTalk 80s MVC-design, där modellen tar ansvar för att datan återspeglas i användargränssnittet. Controllerns roll blir begränsad till att endast svara på användarinteraktion. Serenade.js arkitektur gör det möjligt att skriva mycket interaktiva webbapplikationer utan att behöva manipulera DOM-trädet manuellt.

Genom att ge möjlighet att använda vanliga JavaScript-objekt som både modeller och controllers—det krävs alltså inget arv—blir det enklare för utvecklare att integrera Serenade.js i befintliga projekt. Med sin nedladdningsstorlek på endast 9 kB komprimerad och förmågan att användas som ett templatespråk kan Serenade.js lätt skala för att användas för endast rendering, eller för att bygga en hel interaktiv applikation.

Serenade.js väljer att inte bygga på något JavaScript-ramverk, såsom jQuery. Det ger användaren frihet att välja och gör Serenade.js lämpad för att bygga mobila webbapplikationer.

Andra open source-projekt som Elabs utvecklare har lanserat:

• Capybara — förenklar processen av att integrationstesta webbapplikationer
  • Turnip — ett verktyg för att skriva testskripter och köra dom i RSpec
  • CarrierWave — gör det enkelt och flexibelt att ladda upp filer från Ruby-applikationer
  • Hallon — en Ruby-klient till Spotify

Elabs bygger appar för webben och mobilen, för kunder som SEB, Bonnier, TV4 och MyNewsdesk. Vi ser vårt arbete som ett hantverk, där bra kvalitet är viktig. Som sömmarna i en välgjord kostym eller urverket i en fin klocka. Våra appar är gjorda med omsorg ner till detaljerna och håller under lång tid. Framtagna och anpassade direkt efter våra kunders behov. De är involverade hela vägen genom direktkontakt med utvecklare och formgivare.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom