Upplev riktig mat! En helkväll om Mathantverk

Tisdag den 12 oktober öppnar Saerimner sina dörrar för alla vanliga konsumenter, för dig som är intresserade av mat, av hur maten är tillverkad och om smaker, dofter och kvalitet på mat! Kvällen är för alla oss som vill veta mer om mathantverk och låta oss inspireras av en spännande framtidsbransch! Välkomna till Saerimners öppet hus kväll 18.30-21.00. Smakbaren och gårdsbutiken välkomnar er redan tidigare under eftermiddagen med smaker ni inte glömmer!

Under denna helkväll om mathantverk får du tillfälle att lyssna till inspirerande talare. Mats-Eric Nilsson, författare till succéböckerna Den hemlige kocken, Äkta vara och nu senast Döden i grytan. Han har under de senaste åren starkt bidragit till en ökad debatt kring vad maten vi äter innehåller och hur den är tillverkad. Carl-Jan Granqvist, professor i matkonst och känd från diverse tv-sammanhang, inte minst Let´s dance, beskriver arbetet med att utveckla ett måltidsspråk. Carina Brydling kock med passion för mathantverk och för människorna bakom mathantverket, aktuell med boken "Maten jag älskar", presenterar denna kväll några unga kreativa företagare som valt mathantverket som framtidsbransch. Bland andra får vi lyssna till Amina från Minas chokladstudio i Skåne, Linda från Dövestad utegrisar i Småland och Marcus som jobbar på Rute Stenugnsbageri på Gotland.

Dessutom träffar ni Eldrimners eldsjäl och grundare Bodil Cornell som inte bara skapat ett nationellt resurscentrum för mathantverk utan även myntat begreppet mathantverk. Här berättar hon om vad mathantverk är och om hur Eldrimner arbetar för att nå visionen - 10´000 mathantverkare i Sverige år 2017!

Öppethus kvällen äger rum i samband med Saerimner 2010 - ett idé och kunskapsforum om mathantverk 12-14 oktober.

Plats: Frösö Park, fd F4, på Frösön, Östersund

Tid: tisdagen den 12 oktober, klockan 18.30-21.00

För vägbeskrivning: http://www.eldrimner.com/2605.hitta_hit.html

För mer information kontakta Karin Sundström - pressansvarig på Eldrimner,

tele: 070-674 60 72, karin@eldrimner.com  www.eldrimner.com

• carl-jan granqvist
  • mats-eric nilsson
  • öppet hus

• Jämtland

är Sveriges centrum för mathantverk. Vi hjälper mathantverkare i starten och i utvecklingen av företagen. Vi ger råd och stöd, inspirerar och förmedlar kunskap. Hos oss är företagarna med och formar verksamheten.

är en varsam förädling av i huvudsak lokala råvaror, i liten skala, ofta knuten till gården. Man arbetar med naturliga processer och människan och handen är närvarande genom hela produktionskedjan. Det småskaliga mathantverket ger unika produkter med smak, kvalitet och identitet som inte industrin kan ta fram.